پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۸۱۴۸۵

موج دوم انفجار دستگاه‌های مخابراتی در لبنان؛ بی‌سیم، لپ‌تاپ و پنل خورشیدی!

موج دوم انفجار دستگاه‌های مخابراتی در لبنان؛ بی‌سیم، لپ‌تاپ و پنل خورشیدی!
حدود یک شبانه‌روز پس از انفجار پیجر‌ها در لبنان، رسانه‌های محلی از موج دوم انفجار وسایل مخابراتی در لبنان خبر دادند. به گفته رسانه‌های محلی، این انفجار‌ها مربوط به دستگاه‌های ارتباطی نیرو‌های حزب الله است که تا این لحظه، دست کم ۹ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.
سینا جهانی
نویسنده
سینا جهانی

رسانه دولتی لبنان، از چندین انفجار دستگاه‌های بی‌سیم در چند نقطه از سراسر لبنان خبر داد. یک منبع امنیتی لبنان به خبرگزاری سی‌ان‌ان گفته که دستگاه‌هایی که منفجر شدند، دستگا‌ه‌های ارتباط بی‌سیم بوده‌اند. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که بین ۱۵ تا ۲۰ انفجار در حومه جنوبی بیروت و حدود ۲۰ انفجار دیگر در جنوب لبنان رخ داده است.

موج دوم انفجار دستگاه‌های مخابراتی در لبنان؛ بی‌سیم، لپ‌تاپ و پنل خورشیدی!

 

در فاز دوم انفجارها، دقیقا چه چیزی منفجر شد؟

دست‌کم یکی از انفجار‌های امروز مربوط به بی‌سیم‌هایی بود که برای ساماندهی مراسم تشییع جان‌باختگان حادثه تروریستی روز گذشته استفاده می‌شد. منابع عربی مدعی شده‌اند که این مراسم، مربوط به تشییع جنازه فرزند «علی عمار»، نماینده حزب‌الله در مجلس بوده‌است. با این حال برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که نیرو‌های حزب‌الله لبنان، از بی‌سیم‌ها کمتر از پیجر‌هایی که روز گذشته منفجر شدند استفاده می‌کنند.

موج دوم انفجار دستگاه‌های مخابراتی در لبنان؛ بی‌سیم، لپ‌تاپ و پنل خورشیدی!

 

با این حال، الجزیره مدعی شده که بی‌سیم‌های منفجر شده، صرفا در اختیار نیرو‌های حزب الله نبوده است؛ بلکه این نوع دستگاه‌ها از جانب اورژانس در جنوب لبنان و همچنین نهاد‌های مدنی دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و محل کار یا منازل برخی کارکنان اوژانس منفجر شده است. این خبرها، نگرانی‌ها از آسیب‌دیدن غیرنظامی‌ها را در موج دوم انفجار‌ها بیشتر کرده است.

روایت‌های غیررسمی، اما حاکی از این است که به جز بی‌سیم‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های ثابت و صفحات خورشیدی نیز در مناطق مختلف لبنان منفجر شده‌اند. برخی منابع لبنانی نوشته‌اند که حتی دستگاه‌های اثرانگشت و دستگاه‌های حضور و غیاب نیر در این کشور منفجر شده‌اند. خبرنگار شبکه الجزیره در گزارشی از وضعیت کنونی بیروت گفته که فاز دوم انفجار‌ها در بیروت، با عملیات روز گذشته متفاوت است و به نظر می‌رسد که احتمال حمله سایبری نیز وجود دارد.

موج دوم انفجار دستگاه‌های مخابراتی در لبنان؛ بی‌سیم، لپ‌تاپ و پنل خورشیدی!

 

تصاویری با عنوان «انفجار گوشی‌های اپل در لبنان» نیز منتشر شده که مربوط به گذشته است و ارتباطی به حادثه‌های امروز و روز گذشته ندارد.

موج دوم انفجار دستگاه‌های مخابراتی در لبنان؛ بی‌سیم، لپ‌تاپ و پنل خورشیدی!

انفجار بی‌سیم‌ها تنها یک روز پس از انفجار صد‌ها پیجر در سراسر لبنان و کشته شدن دست‌کم ۱۲ نفر و مجروح شدن دو هزار و ۸۰۰ نفر دیگر رخ داد.

هرج و مرج در لبنان

«علی هاشم»، در گزارش حادثه امروز لبنان نوشته: «من شاهد دو انفجار بودم. یک خودرو بود که درست پشت سر ما منفجر شد. همزمان در محل دیگری نیز انفجاری رخ داد. در حال حاضر وسط خیابان هستم. آمبولانس‌های زیادی وجود دارد؛ همه جا را هرج و مرج فرا گرفته است».

شاهد عینی دیگر که در مراسم تشییع یکی از نیرو‌های حزب الله در حومه جنوبی بیروت حضور داشت، در توصیف حادثه اخیر گفته که انفجار یکی از بی‌سیم‌ها حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت محلی رخ داده است. او گفته فردی که دستگاه بی سیمش منفجر شد، غرق در خون بود و دستانش آسیب جدید دیده‌است.

ارتش لبنان نیز پس از موج تازه انفجار‌ها در لبنان در شبکه اجتماعی ایکس به شهروندان هشدار داد: «فرماندهی ارتش از شهروندان می‌خواهد که در مناطقی که شاهد حوادث امنیتی هستند تجمع نکنند تا تیم‌های پزشکی اجازه ورود داشته باشند».

رسانه‌های دولتی لبنان می‌گویند موج جدید انفجارها، تا این لحظه بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشته است. همچنین تا لحظه تنظیم این گزارش، تعداد جان‌باخته‌ها ۹ نفر اعلام شده است. منابع محلی گزارش داده‌اند که موج جدید انفجار‌ها در لبنان با وسایل ارتباطی در برخی خانه‌ها و همچنین خودرو‌ها مرتبط است. در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از آتش‌سوزی برخی واحد‌های آپارتمانی در بیروت منتشر شده است. همچنین آتش‌سوزی چند خودرو بر اثر انفجار بی‌سیم نیز در تصاویر قابل مشاهده است.

 

هشت تن از اعضای حزب‌الله امروز در لبنان تشییع شدند. تشییع جان‌باخته‌های حادثه تروریستی روز گذشته همچنان در لبنان ادامه دارد. تا لحظه تنظیم این گزارش، اطلاعات بیشتری از تعداد جان‌باخته‌ها و مجروحان در دست نیست.

واکنش‌ها چه بود؟

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از انفجار‌های لبنان خواستار «حداکثر خویشتنداری» شد. او گفته از گزارش‌هایی مبنی بر انفجار تعداد زیادی از وسایل ارتباطی در سراسر لبنان «عمیقاً نگران» است. استفان دوجاریک، سخنگوی وی در بیانیه‌ای گفت: «دبیر کل از همه بازیگران می‌خواهد تا حداکثر خویشتن‌داری را برای جلوگیری از تنش‌های بیشتر اعمال کنند». دوجاریک همچنین با اشاره به قطعنامه‌ای که به جنگ سال ۲۰۰۶ بین حزب‌الله و اسرائیل پایان داد، از طرف‌ها خواست «به اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت متعهد شوند».

رسانه‌های عربی می‌گویند که احتمال سخنرانی «سید حسن نصرالله»، رهبر حزب‌الهه لبنان تا ۲۴ ساعت آینده وجود دارد.

برنامه‌ی بلند مدت اسراییلی‌ها؟!

«الیجا مگنیر»، تحلیلگر نظامی گفته که اسرائیل از سال ۲۰۱۰ از طریق هوش مصنوعی، موقعیت‌های جغرافیایی حزب‌الله را «نقشه‌برداری» کرده است. این تحلیلگر گفته که حملات مداوم به سیستم‌های مخابراتی در لبنان، نشانه‌هایی از شروع یک عملیات نظامی بزرگ در آینده است. این کارشناس مسایل نظامی به «الجزیره» گفته: «فلج کردن ارتباطات، در هر جنگی حیاتی است، زیرا رکن اصلی ارتش دشمن است. اسراییلی‌ها حالا با سیستمی که از آن استفاده کرده‌اند، بیش از ۲۴ ساعت منتظر ماندند تا سیستم ارتباطی دوم و متفاوتی را که حزب‌الله به آن متکی بود، نابود کنند».

به نظر می‌رسد که عملیات امروز و روز گذشته که منجر به نابودی بخش قابل توجهی از شبکه مخابراتی نیرو‌های حزب‌الله در لبنان شد، از مدت‌ها پیش توسط سیستم اطلاعاتی اسراییل برنامه‌ریزی شده بود. ویدویی از خبرنگار شبکه ۱۱ اسراییل در پیامرسان‌ها منتشر شده که مقابل دفتر شرکت BAC در بوداپست، فروشنده پیجر‌ها به رابط‌هایی در لبنان ضبط شده است. این خبرنگار مدعی شده که این شرکت، صوری است و برای ایجاد اطمینان در خریداران پیجر راه‌اندازی شده‌است.

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی