پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۸۱۴۸۳
پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟
پیجر چیست و چه کاربردی دارد؟ این دو مورد جزو پرسش‌هایی هستند که پس از انفجار همزمان بیش از ۳۰۰۰ پیجر در بیروت،‌ برای بسیاری از افراد پیش آمد. احتمالا آن‌ها نمی‌دانند خودشان هم بارها پیجر دیده یا از آن استفاده کرده‌اند.

انفجار همزمان ۳هزار پیجر در بیروت، باعث شد نام این وسیله‌ی ارتباطی قدیمی‌ که برای نسل جدید غریبه بود، به گوش و چشم همه افراد بخورد و چه بسا کنجکاو شوند که پیجر چیست؟ پیجر به چه کاری می‌آید؟ و چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟ برعکس تصور بسیاری از ما، پیجر یک وسیله امنیتی و خاص نیست و با گوگل کردن می‌توانید انواع پیجر را ببینید و به‌صورت اینترنتی هم بخرید. با این حال احتمالا بسیاری از افراد نمی‌دانند قبل از انتشار این خبر بارها پیجر دیده و حتی از آن استفاده کرده‌اند!

پیجر چیست و چه استفاده‌ای دارد؟


پیجر یک دستگاه دیجیتال خاص امنیتی نیست که فقط نیروهای امنیتی و نظامی از آن استفاده کنند، کاملا برعکس، یک وسیله ارتباطی ساده است که بیشترین کاربرد آن در کسب‌و‌کارهای عمومی و روزمره است.


پیجر نوعی پیام‌گیر و گیرنده‌ی رادیویی کوچک (اغلب یک‌طرفه) است که به راحتی حمل می‌شود و پیام‌های متنی یا صوتی را دریافت می‌کند. بیشتر پیجرها یک طرفه هستند، یعنی پیام را می‌گیرند و امکان استفاده از آن‌ها برای پاسخ دادن به هیچ شکلی وجود ندارد.


قبل از فراگیری تلفن همراه، پیجرها مصرف زیادی داشتند و در ایران هم صاحبان مشاغل مختلف از پیجر استفاده می‌کردند. فرد با صدای بوق یا لرزش متوجه پیام می‌شد که روی صفحه می‌افتاد ولی برای شنیدن یا دانستن موضوع باید از تلفن استفاده می‌کرد یا با فرستنده تماس می‌گرفت.


یکی از مصارف مهم پیجر، استفاده از آن برای نظارت و کنترل اتاق نوزاد یا کودک است. پدر و مادر می‌توانند هر جای خانه که باشند صداهای اتاق بچه را بشنوند یا از روی دمای بدن بفهمند که کودک در تخت و اتاقش هست یا نه؟

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟


بر خلاف تصور عموم پیجر هنوز در ایران پر کاربرد است و مصرف‌کنندگان زیادی دارد. رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاخوری‌ها مشتریان اصلی پیجر هستند که پیجر رومیزی را برای ارتباط با مشتریان به کار می‌گیرند. خود شما نیز در چنین مکان‌هایی از پیجر برای صدا کردن پیشخدمت استفاده کرده‌اید.


پیجرها برای ارتباط پیشخدمت با مشتری، آشپزخانه، مدیر و همین‌طور نظارت و مدیریت عملکرد کارکنان رستوران قابل استفاده هستند.


بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، مراکز نگهداری سالمندان، سازمان‌ها و اداره‌ها، شرکت‌های بزرگ و هر کسب‌وکار که ساختمان و مجموعه بزرگی دارد، می‌تواند از پیجر برای ارتباط با کارکنان و مشتریان یا نظارت و کنترل عملکرد کارمندان استفاده کند.


موسوی که یکی از فروشندگان پیجر در ایران است، درمورد پیجرهای موجود در ایران به «فراز» می‌گوید: «تا قبل از فراگیری موبایل بعضی از پیجرها سیم‌کارت می‌خوردند و بُرد طولانی داشتند ولی پیجرهایی که ما می‌فروشیم و مصرف زیادی دارند و بُرد آن‌ها کوتاه است. تمامی این پیجرها یک‌طرفه هستند و چون پیجر دوطرفه خریدار زیادی نداشت، واردات آن برای ما به صرفه نبود و از ۷ سال پیش دیگر عرضه نمی‌کنیم.» به نظر این فروشنده‌، «پیجرهایی که در بیروت منفجر شده‌اند احتمالا مخابراتی بوده‌اند که امکان دریافت سیگنال از راه دور داشته‌اند. چنین پیجرهایی معمولا در مکان‌های نظامی و انتظامی، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شوند که وسعت محیط زیاد است و افراد فاصله بیشتری از یکدیگر دارند.»

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

 

پیجر چطور منفجر می‌شود؟


پیجر همان‌قدر می‌تواند قابل انفجار باشد که گوشی تلفن همراه، پاوربانک و هر باتری درون وسایل دیگر. حرارت و فشار زیاد می‌تواند باعث انفجار و آتش گرفتن چنین وسایلی شود، به همین دلیل همیشه درمورد شیوه‌ی نگهداری، استفاده نکردن در زمان اتصال به برق و دور بودن از رختخواب، هشدار داده می‌شود.

همان‌طور که در خبرها آمده بود پیجرهایی که در بیروت منفجر شدند، خیلی پیش‌تر و حین تولید به یک وسیله‌ی قابل انفجار تبدیل شده بودند. در زمان مشخص، سیگنال یا پیام مشخصی به این دستگاه‌ها فرستاده شد و پیجرها را منفجر کرد.


در واقع اگر پیجر عادی باشد و دست‌کاری نشود، وسیله‌ی خطرناکی نیست و خود به‌خود یا بر اثر هک به بمب تبدیل نمی‌شود.

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی