جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ 18 October 2024
پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۸۱۸۴۷

آمار ۱۷ میلیون افغانی از کجا آمده؟!

جمعیت ۱۷ میلیونی افغانی‌ها در ایران آماری است که به تازگی یکی از نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌است. مدت‌ها است یکی از اصلی‌ترین مطالبات کسانی که خواهان ساماندهی اتباع در ایران هستند، اعلام آمار افغانی‌های ساکن در ایران است.

آمار ۱۷ میلیون افغانی از کجا آمده؟!

یعقوب رضازاده نماینده سلماس از ایجاد افغانستان کوچک در ایران خبر داده است.


تغییر بافت جمعیتی با ایجاد افغانستان دوم

او در این باره گفت: «در قانون اجازه ازدواج اتباع خارجی با بانوی ایرانی منع شده با چه منطقی با کلمه ازدواج شرعی قصد دارید آن را قانونی کنید، با چه مجوزی برای اتباع خارجی حق تملک املاک و اموال ایرانی را صادر می‌کنید؟ با چه حق و حقوقی به ۱۷ میلیون نفر افغانی اجازه رسوب و ماندگاری در کشور و استفاده از یارانه مردم ایران داده شده است. در قانون اجازه ازدواج اتباع خارجی با بانوی ایرانی منع شده با چه منطقی با کلمه ازدواج شرعی قصد دارید آن را قانونی کنید، با چه مجوزی برای اتباع خارجی حق تملک املاک و اموال ایرانی را صادر می‌کنید اسم این مهاجرت نیست بلکه تغییر در بافت جمعیتی کشور و ایجاد افغانستان دوم در خاک جمهوری اسلامی ایران است».

 


معمای افزایش جمعیت کشور

سازمان ملل در ۲۱ تیرماه گزارشی از روند رشد جمعیت جهان ارائه کرده که در آن جمعیت ایران ۹۱ میلیون نفر اعلام شده است. این عدد فاصله ۶ میلیونی با جمعیت ۸۵ میلیون نفری اعلام شده از سوی مقامات رسمی کشور داشت. بنا بر پیش‌بینی مرکز آمار، جمعیت ایران در سال ۱۴۱۵ قرار بود به ۹۱ میلیون نفر برسد. سایت‌های آماری جهان نیز پیش‌بینی کرده بودند جمعیت کشورمان در سال ۲۰۲۹ به ۹۱ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر می‌رسد. معمای افزایش جمعیت ایران را با رشد فزاینده حضور اتباع غیرمجاز قابل حل بود. رشد ناگهانی جمعیت ایران، پرسش‌هایی جدی درباره نقش مهاجران افغان در تغییرات جمعیتی ایران ایجاد کرد.

کلیددارن خانه‌های ایرانی 

جمعیت اتباع در ایران همواره پر از ابهام بوده‌است. دولت سیزدهم یکی از اصلی‌ترین بازو‌های ابهام تعداد جمعیت افغانی‌ها بود. به همین دلیل تعداد آنها بین ۸ تا ۱۵ میلیون برآورد می‌شد. در نهایت وزیر کشور دولت سیزدهم جمعیت افغان‌های ساکن ایران را ۵ میلیون نفر اعلام کرد. این در حالی بود که نماینده دولت در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس گفته بود، جمعیت اتباع را ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است. حال نماینده مجلس از جمعیت ۱۷ میلیونی اتباع در ایران خبر داده‌است. البته منبع این خبر حضور ۱۷ میلیونی اتباع افغانی در ایران مشخص نیست. اما در ماه‌های اخیر مطالبات جدی در خصوص ساماندهی حضور بی‌رویه اتباع غیرمجاز مطرح شده‌است. چندی پیش سارا فلاحی نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در تذکری در صحن علنی به ابعاد وحشتناک حضور افغان‌ها پرداخت. به گفته او جمعیت آنها ۵ تا ۸ میلیون نفر است؛ سارا فلاحی هشدار داد که افغانی‌ها به کلیددار خانه‌های ایرانی تبدیل شده‌اند.

 

انسداد مرز‌ها حتما انجام خواهد شد

مسئولان دولت چهاردهم نیز اعلام کرده‌اند که این موضوع را در دستور کار خود قرار داده اند. رییس جمهوری در جریان انتخابات یکی از سیاست‌های خود را کشیدن دیوار مرزی و سامان‌دهی وضعیت اتباع خارجی اعلام کرد. به تازگی نیز وزیر کشور در حکمی «نادر یاراحمدی» را به سمت مشاور خود و رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی منصوب و وی را مامور تشکیل سریع‌تر «سازمان ملی مهاجرت» کرد. او در مراسم معارفه یاراحمدی گفت: «باید برای شناسایی و ساماندهی اتباع خارجی، طرد اتباع غیر مجاز و تشکیل منظم جلسات کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی، اهتمام ویژه شود. انسداد مرز‌ها حتما انجام خواهد شد، اما این به معنی نادیده گرفتن سایر برنامه‌ها در این حوزه نیست. افزایش تعداد اتباع نسبت به ظرفیت‌های کشور را باعث نگرانی است».

 
به نظر می‌رسد مسئولان دولت چهاردهم خطر حضور بی‌رویه افغانی‌ها در ایران را احساس کرده‌اند. اما مهم‌ترین سوالی که در ابتدای مسیر ساماندهی باید به آن پاسخ دهند این است که چند میلیون افغانی در این حضور دارند؟ همچنین نیاز است تشریح شود که چه سیاست‌هایی منجر به افزایش بی‌رویه جمعیت افغانی‌ها در ایران شده‌است. اگر جمعیت ۱۷ میلیونی اتباع در ایران تایید شود، بافت جمعیتی کشور تغییر نکرده‌است؟

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی