شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ 05 October 2024
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۸۲۱۹۲
در گفتگو با سعیده غالبی فعال اصلاح‌طلب بررسی شد

تابوی استاندار زن هم می‌شکند؟!

تابوی استاندار زن هم می‌شکند؟!
انتخاب استانداران زن می‌تواند تابوی دیگری باشد که بعد از سال‌ها در دولت چهاردهم شکسته می‌شود. تا امروز رییس جمهوری چندین زن را برای سمت‌های مهم در دولت انتخاب کرده‌ است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان محیط‌زیست از میان زنان جامعه انتخاب شده‌اند. انتخاب استاندار به‌عنوان نماینده اجرایی دولت نیز اهمیت بسیاری دارد. ۲۵۵ هزار و ۶۹۰ نفر از مردم استان یزد در دور دوم انتخابات به سعید جلیلی رای دادند و ۲۵۳ هزار و ۷۵۰ نفر، مسعود پزشکیان را به‌عنوان رییس جمهوری خود انتخاب کردند. برخی این اعداد را نتیجه‌ی فعالیت ستاد دکتر پزشکیان در این استان می‌دانستند و عده‌ای از پایتخت اصلاحات ایران صحبت می‌کردند. حال رییس‌جمهوری باید برای این استان به مانند سایر استان‌های کشور، رییس‌جمهور انتخاب کند. «سعیده غالبی» عضو هیات رییسه جبهه اصلاحات یزد از روند پرچالش انتخاب استاندار زن برای یزد می‌گوید.

تابوی استاندار زن هم می‌شکند؟!


مردم یزد نیاز به تغییرات دارند

او به فراز گفت: «آقای پزشکیان به‌عنوان رییس‌جمهوری کشور انتخاب شدند که نشان‌دهنده‌ی تمایل مردم به ایجاد تغییر است. در یزد به‌عنوان پایتخت اصلاحات رای آقای پزشکیان نسبت به آقای جلیلی کمتر بود و این زنگ خطری است که نشان می‌دهد، یزد به‌شدت به تغییرات نیاز دارد. ما باید به چهار سال بعد فکر کنیم که آیا قرار است افراد کمتری در انتخابات شرکت کنند؟ حتما باید تغییرات صورت بگیرد تا مردم به شرایط استان امیدوار شوند».


فقط یک زن برای استانداری یزد ثبت نام کرد

او ادامه داد: «گروه‌های مختلف درمورد انتخاب استاندار نظرات متفاوتی دارند. اما در حال حاضر جبهه اصلاحات با حضور چند حزب فعال، رییس ستاد پزشکیان و نماینده‌ای از میز تهران، به فهرستی از استانداران پیشنهادی رسید. در همان بدو شروع کار برای حضور یک استاندار زن، با مخالفت‌هایی روبه‌رو شدیم. باور شخصی من این است که بزرگان اصلاحات نیز درگیر نگاه سیستماتیک مردسالارانه هستند. متاسفانه همچنان ذهنیت مردانه غالب است. مخالفان بر این باور بودند که انتخاب استاندار زن برای یزد امکان‌پذیر نیست. همچنین گفته می‌شد در ساختار دولت نیز بحث انتخاب استاندار زن منتفی است اما مقاومت کردیم و توانستیم مخالفان را با خود همراه کنیم، حتی به دنبال تبعیض مثبت برای زنان در این حوزه بودیم که با آن مخالفت شد. از میان ۵۴ نفری که رزومه‌های خود را برای استانداری یزد ارسال کردند، فقط یک زن -خانم اکرم فداکار- بود که بدون هیچ‌گونه امیتاز اضافه و تبعیض مثبتی در شاخص‌ها رتبه سوم را به دست آورد».


اجازه دهید زنان و جوانان به میدان بیایند

سعیده غالبی در ادامه گفت: «بزرگان اصلاح‌طلب یزدی که صاحب نفوذ هستند و در سطح کشوری روابطی دارند از خانم فداکار حمایتی نکردند. در نهایت مجبور شدند حضور یک زن را در فهرست بپذیرند اما در مراودات و جلسات خود با معاون وزیر هیچ نامی از خانم فداکار نیاوردند. در انتخابات این دوره شاهد حضور کمرنگ زنان بودیم، گویی آن‌ها از دستیابی به خواسته‌های خود از طریق ستاد‌های انتخاباتی ناامید شده و به این نتیجه رسیده‌اند که در عمل و واقعیت حمایتی از زنان و جوانان نمی‌شود. هر چند بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها و رایزنی‌ها در محافل مردانه اتفاق می‌افتد، به نظر می‌رسد جامعه توان پذیرش استاندار زن دارد. نخبگان سیاسی، اجتماعی و مذهبی وظیفه روشنگری جامعه را به عهده دارند. اگر یک شخص با نفوذ و تاثیرگذار در یزد مرتب این موضوع را یادآوری کند که شهر یزد آمادگی پذیرش استاندار زن را ندارد، جامعه نیز به این باور می‌رسد. به نظر من استان یزد این توانایی را دارد، زیرا زنان این استان به جایگاه معاونت استاندار رسیده‌ و عملکرد قابل دفاعی داشته‌اند و همچنین زنانی که در سطح مدیریتی در یزد فعالیت کرده‌اند، حضور توانمندی داشته‌اند. انتظار داریم دکتر عارف حلقه‌ی اطراف خود را گسترده‌تر کند و اجازه دهد افراد جدید به‌خصوص زنان و جوانان، پا به عرصه‌ی مدیریت بگذارند. استان یزد پایتخت اصلاحات است و شروع گفت‌وگوی تمدن‌ها از این شهر است. اگر اولین استاندار زن ایران در شهر یزد انتخاب شود، می‌تواند نمود بیرونی بسیار خوبی داشته باشد».


در صورت پذیرش جامعه، انتخاب یک زن به‌عنوان استاندار یزد می‌تواند نماد تغییر و پیشرفت در این استان باشد. با وجود چالش‌های موجود این انتخاب فرصتی برای تجدید اعتماد عمومی و تقویت نقش زنان در مدیریت کشور است.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی: معتقدم در آینده روسیه و چین نقش مهم‌تری در منطقه پیدا می‌کنند

مدیرعامل بانک صادرات از پرداخت ۱۹۸ هزار وام قرض الحسنه به بازنشستگان خبر داد

قیمت مصوب گوشت اعلام شد

رایزنی عراقچی و اسد درباره راه‌های توقف تجاوزگری اسرائیل

سه اتهام جدید پرسپولیس به بیرانوند

نخستین واکنش به درگیری در فدراسیون کاراته

چشم‌انداز جمعیتی افغانستان

پیشنهاد دبیر کل سابق ناتو برای واگذاری قلمروهای اوکراینی به روسیه

محصولات غذایی غیرمجاز اعلام شد

پیش‌بینی هوای تهران طی پنج روز آینده

اولین آزمایش تشخیصی «آبله میمونی» تایید شد

۳ عضو داعش در نوشهر دستگیر شدند +جزئیات

وزیر ارتباطات: در جلسه شورای عالی فضای مجازی درباره موضوع رفع فیلتر صحبت شد/ رئیس جمهور دستور بررسی وضعیت کلی اینترنت را صادر کرد

فرمانده ارتش: ما تاکنون در قبال اقدامات خصمانه صهیونیست‌ها صبور بودیم، اما اکنون آماده‌ایم که در فرصت مناسب، ضربه دقیق و ویرانگری بزنیم

پیشنهاد سردبیر
زندگی