پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۸۱۴۷۵
نخستین استاندار اهل تسنن منصوب شد

شکست یک تابوی دیگر در دولت چهاردهم

گام اول دولت برای انتصاب استاندار‌ها برداشته شد. آرش زره‌تن لهونی به عنوان اولین استاندار اهل سنت استان کردستان و یدالله رحمانی به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شدند.

انتخابی که با پیشنهاد اسکندر مومنی وزیر کشور و تصویب هیات دولت انجام شد. بسیاری اعتقاد دارند که انتخاب استانداران یکی از کلیدی‌ترین انتخاب‌های دولت چهاردهم است. حالا دولت نشان داده که در مسیر انتخاب استاندارانی همسو با مواضع رییس‌جمهور گام برمی‌دارد.

اولین استاندار اهل سنت کردستان کیست؟

آرش زره‌تن لهونی ۵۴ ساله و متولد پاوه است. برجسته‌ترین مسئولیت او نمایندگی کرمانشاه در مجلس یازدهم است. او پیش از نمایندگی نیز، فرمانداری جوانرود، سرپرست جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه، مدیرکل بودجه جمعیت هلال احمر، عضو شورای اسلامی شهر سنندج، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان، عضو شورای عالی هلال احمر و معاون امور اقتصادی استاندار کردستان بوده است. او حالا نخستین استاندار اهل سنت کردستان است که ویژگی‌های دیگری مثل بومی و جوان بودن را هم دارد. زره‌تن دکتری اقتصاد بین‌الملل دارد.
پیش از انتصاب زره‌تن، مسعود پزشکیان با انتخاب عبدالکریم حسین‌زاده به معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، اولین اهل سنت را با ماموریتی ویژه وارد کابینه کرده بود.

قبل از حسین زاده نیز فرزانه صادق مالواجرد به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و توانست ۲۳۱ رای موافق را جلب کند. شینا انصاری نیز به عنوان رییس سازمان محیط زیست انتخاب شد. فاطمه مهاجرانی سخنگو دولت چهاردهم شد تا نخستین سخنگوی زن دولت ایران لقب بگیرد. 

یک مدیر بومی استاندار کهگیلویه

یدالله رحمانی متولد ۱۳۴۲ در ایل قشقایی و دیگر مدیر بومی است که به عنوان استانداراستان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شده است. پزشکیان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری وعده استفاده از مدیران بومی را داده بود. رحمانی کار خود را از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد آغاز کرده و پس از آن در استان بوشهر، ایلام، چهارمحال و بختیاری به عنوان رئیس سازمان برنامه‌ریزی سمت داشته است. رحمانی سال‌ها به عنوان معاون سازمان برنامه‌ریزی استان تهران و مدتی معاون استاندار فارس بوده است. او پس از آن به مدت هفت سال عضو هیئت مدیره شرکت شهر‌های جدید ایران بوده است.

انتخاب مدیران بومی تداوم پیدا می‌کند؟

براساس شنیده‌ها دیگر استانداران نیز رفته‌رفته انتخاب خواهند شد. در این بین همچنان مطالبه استاندار زن نیز وجود دارد. پیش از این نگرانی‌هایی درباره احتمال ابقای استانداران دولت سیزدهم یا انتخاب استاندارانی غیرهمسو با دولت وجود داشت. رویکردی که براساس شنیده‌ها و البته دو انتخاب نخست دولت آن را پیش نخواهد گرفت. استانداران در شهر‌ها به مثابه دولت هستند و عملکرد آنها پای دولت و رییس‌جمهوری نوشته خواهد شد. حال باید دید که رویه انتخاب استانداران کارآمد، بومی و جوان در دولت چهاردهم چگونه تداوم خواهد داشت.
 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی