پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ 03 October 2024
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۸
کد خبر: ۸۲۲۸۶
بررسی دو گروه فیک‌نیوز

فریب‌‌خبرها به نفع کیست؟

حمله موشکی ایران به اسرائیل مهم‌ترین خبر ۲۴ ساعت گذشته بود. از چند ساعت پیش از آغاز حمله، رسانه‌هایی مانند سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی انگلیسی و الجزیره از احتمال این عملیات خبر داده بودند تا این‌که ساعت ۸ شب سه‌شنبه ۱۰ مهرماه منابع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آغاز حمله‌ی موشکی ایران به اسرائیل خبر دادند.

تنها چند دقیقه بعد ویدئوها و تصاویری از پرواز موشک‌ها بر فراز آسمان ایران و سپس زمان ورود موشک‌ها به آسمان تل‌آویو و لحظات اصابت آن‌ها با نقاط مختلف این شهر بود. تمامی ویدئوها با گوشی ضبط شده بود و با سرعت در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری منتشر و پربازدید می‌شد.


در شرایطی که خبرها نشان از موفقیت حمله داشت و تایید می‌کردن با نفوذپذیر شدن گنبد آهنین تعداد زیادی از موشک‌های ایرانی به اهداف خود اصابت کرده‌اند، انتشار خبرهای فیک (فریب خبر) نیز شروع شد.

فیک‌نیوزهای (فریب‌خبرهای) دشمنان


از یک طرف حساب‌های کاربری شخصی و حتی خبرگزاری‌های حامی اسرائیل از بی‌نتیجه بودن حمله‌ی ایران می‌نوشتند و ادعا می‌کردند عملیات موفقیت‌آمیز نبوده و هیچ کدام از موشک‌ها به هدف اصلی اصابت نکرده‌ یا تعداد این موشک‌ها بسیار کم بوده است.


تکلیف این نوع صفحات و حساب‌های کاربری تقریبا مشخص است و می‌دانیم به‌عنوان بازوهای رسانه‌ای اسرائیل عمل می‌کنند تا از یک طرف قدرت این رژیم را غیرعادی و فوق‌العاده معرفی کنند و از طرف دیگر با کوچک شمردن یا القای شکست، ایران را کاملا ناتوان در پاسخگویی جلوه دهند.

 

انتشار فیک‌نیوزها به نفع کیست؟

 

فیک‌نیوزهای (فریب‌خبرهای) دوستان!


بعضی از حساب‌های کاربری پربازدیدی که با عنوان ارزشی یا اصول‌گرا شناخته می‌شوند، روش برعکس را در پیش گرفتند. آن‌ها ویدئوهایی از اتفاقات دیگر و کاملا غیرمرتبط را به‌عنوان تصاویری از حمله‌ی موشکی سپاه به اسرائیل منتشر کردند.


حساب کاربری خورشید خانم (که با وابستگی به مصاف شناخته می‌شود) ویدئویی از آتش‌بازی در چین را با عنوان «جهنم واقعی ندیدین؟ اینو ببینین!» منتشر کرد.


یکی از بدترین این اشتباه‌ها را می‌توانیم به مهدی فضائلی نسبت دهیم که عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب است و ۵ سال مدیرعاملی خبرگزاری اصولگرای فارس را به عهده داشت. او ویدئویی از صدای وحشت و گریه در یکی از انفجارهای اوکراین را به‌ جای تصویری از تل‌آویو منتشر کرد.


نکته عجیب و تاسف‌آور در هر دو مورد این بود که با وجود کامنت‌ها و تذکرها و تاکید بر اشتباه بودن پست، هیچ‌کدام توییت خود را حذف نکردند. این رفتار از کسی که زمانی مدیریت یک خبرگزاری مهم را به عهده داشته، غیرمنطقی‌تر است.


شاید اغراق نباشد اگر بگوییم آسیب انتشار ویدئوهای اشتباهِ دوستان یا مدعیان دوستی بیشتر از دروغ‌های دشمنان است. پروپاگاندا و دروغ‌های رسانه‌ای اسرائیلی و طرفدارانش برای اغلب افراد آشکار است و بسیاری از مخاطبان آن‌را نمی‌پذیرند ولی انتشار فریب-خبرهای اشتباه درمورد موفق بودن عملیات می‌تواند موفقیت اصلی آن‌را کم‌رنگ کند یا زیر سوال ببرد. خصوصا که بعضی از خبرگزاری‌ها نیز در این دام افتادند.


وقتی حساب‌های ایرانی به‌عنوان مرجع و منبع قابل اعتماد بسیاری از کاربران و فعالان خارجی به حساب می‌آیند و بر همین اساس صحت و سقم اطلاعات را بررسی نمی‌کنند. در نهایت انتشار فریب‌‌خبرها نتیجه‌ای جز کم‌رنگ کردن خبرهای واقعی و اصلی ندارد. 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی