به گزارش روزنامه اینترنتی «فراز» حجت الاسلام حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی روز گذشته به خبرگزاری دانشجو گفت: نیازی نیست همه نمایندگان درباره لایحه عفاف و حجاب نظر دهند. بهتر است به جای صحن علنی، لایحه در کمیسیون تصویب شود زیرا کسانی باید در این باره نظر دهند که کار حقوقی کرده باشند، حکم داده باشند، تفهیم اتهام کرده باشند.
اگر لایحه حجاب و عفاف به صحن می آمد، شاید بررسی آن ۳ ماه طول میکشید؛ الان لایحه یک جمعبندی یکی دو روزه میخواهد، تا پس از آن به شورای نگهبان برود.
نوروزی در پاسخ به این سوال که «آیا بهتر نیست روند کار کمیسیون هم شفاف باشد؟» گفت: اگر این گونه شود، مانند طرح صیانت هوا میشود.
وی در این باره که این لایحه درباره مردم است «آیا بهتر نیست مردم هم در جریان روند بررسیاش قرار بگیرند؟» گفت: این یک قانون آمره است و مردم باید به آن عمل کنند.
مجلس یازدهم برای بررسی یک پیشنهاد قانونی خارج از صحن علنی برای دومین بار دورخیز کرده است. اول طرح صیانت و حالا لایحه عفاف و حجاب.
قرار است این لایحه به جای بررسی در صحن علنی مجلس، اصطلاحاً هشتاد و پنجی شود و در کمیسیون خاص بررسی و تصویب شود. در همین راستا روزنامه اینترنتی فراز در تماس با نمایندگان مجلس میخواهد اطلاعات بیشتری کسب کند.
«چرا مجلس لایحه عفاف و حجاب را به صحن نمیآورد؟» این پرسشی است که نمایندگان مجلس یازدهم برای جواب دادن به «فراز» از آن شانه خالی میکنند.
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی یا تلفن جواب نمیدهند، یا وقتی موضوع را میشنوند، از پاسخ دادن به پرسش با بیان این جملات سر باز میزنند: «من در این مورد حرف نمیزنم. من جلسه هستم، نمیتوانم صحبت کنم. بعد تماس بگیرید معلوم نیست از جلسه چه زمانی بیرون بیایم.»
برخی از نمایندگان هم پاسخ سر بالا میدهند. حسین میرزایی، عضو کمیسیون فرهنگی میگوید: «من پشت فرمان صحبت نمیکنم. نمیدانم چه ساعتی میرسم شاید اصلا نرسیدم و تصادف کردم.» میرزایی برای بار دوم، ساعت ۹ شب هم میگوید: «من هنوز پشت فرمان هستم و نباید به تلفن جواب میدادم. باید قانون رعایت شود.»
جواد نیکبین، عضو کمیسیون فرهنگی: «راضی به اصل هشتادوپنجی شدن این طرح هستم. الان وقت برای توضیح بیشتر ندارم.»
حسین جلالی، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی: «تمام شد. این لایحه مسیر خود را رفته و با رای مثبت ۱۷۰ نفر، اصل هشتادوپنجی شد. انشاا... سهشنبه هفته آینده به کمیسیون مشترک میرود و نتایج اعلام میشود.
جلالی گفت: بیش از هزاران نفر روی این طرح کار کردهاند، این چیزی نیست که به کمیسیون برود و آنجا مخفی شود، مخالفی روی این طرح نیست.»
«مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی سمت نمایندگی قائم به فرد است و نمیتوان اختیار وضع قانون را به غیر نمایندگان سپرد. همه قوانین باید در صحن علنی بررسی شود و همه نمایندگان در فرآیند تصویب آن دخالت کنند. در ذیل اصل ۸۵ به طور استثنا تصویب طرح یا لوایح را در کمیسیونها پیشبینی کرده اما این موارد بسیار استثنایی هستند و باید استثنا باقی بمانند. نمایندگان غیر عضو کمیسیون باید به این نکته توجه داشته باشند که شبیه طرح صیانت آنها از مشارکت در قانونگذاری محروم میشوند و دلیل موجهی نیز ندارد. خیلی از قوانینی که در کمیسیونها به صورت آزمایشی تصویب میشوند نیز همینطور است و به دلیل اهداف و اغراض پشت پردهای وجود دارد در صحن بررسی نمیشوند.»
بار قبل مجلس یازدهم در برابر اصل هشتاد و پنجی شدن طرح صیانت مقاومت کردند و این طرح نیز از مسیر قانونگذاری به سرانجام نرسید. حالا مجلس میخواهد برای بار دوم از یک استثنا استفاده کند و در مجلس یازدهم به سرعت لایحه عفاف و حجاب را به تصویب رسانده و در کارنامه خود داشته باشد.
اصل ۸۵ قانون اساسی این اجاره را به مجلس میدهد که اختیارات قانونگذاری خود را با رای اکثریت نمایندگان به کمیسیونها واگذار کند. چنین فرایندی چند ویژگی دارد؛ اول از همه اینکه بررسی و تغییرات طرح یا لایحه اولیه به دور از چشم افکار عمومی و در جلساتی غیرعلنی انجام خواهد شد. چیزی که میتواند با ایجاد فضای بیاطلاعی در مورد جزئیات مصوبه، فشار افکار عمومی را بر روی تصویب کنندگان کم کند.
نکته دوم این است که قوانین تصویب شده در این فرایند، قوانینی دائمی نخواهند بود. به عبارتی این قوانین بعد از تصویب به صورت آزمایشی اجرا خواهند شد و دائمی شدن آنها نیازمند تصویب نهایی در صحن علنی مجلس است.
مساله سوم اما سرعت بررسی و تصویب طرحها و لوایح در این فرایند است. در چنین فرآیندی طرح و لوایح خیلی زودتر از نوبت صحن علنی به نتیجه نهایی می رسند.
این سوال همچنان باقی است. چرا باوجود اینکه اکثریت نمایندگان مجلس یازدهم اصولگرا هستند، اما عدهای از آوردن لایحه عفاف و حجاب به صحن نگرانند؟
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟