به گزارش روزنامه اینترنتی «فراز»، میانگین کشوری نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۲ برای رشته علوم انسانی ۸.۷۵، رشته علوم و معارف اسلامی ۱۰.۵۶، رشته ریاضی و فیزیک ۱۰.۷۹ و رشته علوم تجربی ۱۱.۲۳ به ثبت رسیده در حالیکه این آمار در سال ۹۸ برای رشته علوم انسانی ۱۰.۷۶، رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۸۸، رشته ریاضی و فیزیک ۱۳.۲۸ و رشته علوم تجربی ۱۳.۷۷ بوده است.
در حالیکه رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که دلیل اُفت نمرات امتحانات نهایی امسال، طرح سؤالات مفهومی است اما بسیاری از کارشناسان، بیانگیزگی دانشآموزان را دلیل این موضوع میدانند. از طرفی اگر آموزش و پرورش، مدعی طرح سوالات مفهومی است چرا آموزش خود را متناسب با شیوهی آموزش مفهومی، بهروز نکرده و دانشآموزان را برای پاسخگویی به این سوالات، آماده نمیکند؟
محمدرضا نیکنژاد، کارشناس آموزشوپرورش و عضو شورای صنفی معلمان در گفتوگو با «فراز» پیرامون دلایل کاهش میانگین نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان، اظهار کرد: کاهش میانگین نمرات امتحانات نهایی، مربوط به سال گذشته و امسال نیست و جریانی است که از یک دهه گذشته شروع شده و عوامل درونی و بیرونی آموزش و پرورش در این موضوع دخیل است.
نیکنژاد با بیان اینکه محتوای کتاب درسی برای دانشآموزان گریزانندگی ایجاد میکند، تصریح کرد: با توجه به گسترش رسانهها و شبکههای اجتماعی، اطلاعات مورد نیاز دانشآموزان در کتاب درسی نیست و آنها میتوانند به صورت گزینشی محتوای مورد نیاز خود را در اختیار داشته باشند بنابراین دانشآموزان فقط برای گرفتن مدرک درس میخوانند چون اعتقاد دارند که درس خواندن، گرهای از مشکلاتشان را باز نمیکند.
وی ادامه داد: درصد بسیار کمی از دانشآموزان هستند که انگیزهای برای درس خواندن دارند و بخش زیادی از جامعه دانشآموزی با توجه به وضعیت کنونی کشور، نا امید شدند که بتوانند از مسیر دانشگاه و درس خواندن، شغلی پیدا کنند چون بسیاری از افرادی که تحصیلاتی دانشگاهی دارند، بیکار هستند و یا شغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود دارند.
این کارشناس آموزشوپرورش پیرامون اظهاراتی که گفته شده مفهومی بودن سوالات منجر به کاهش نمرات شده، عنوان کرد: سوالات از کتاب درسی طراحی شده و وقتی دانشآموزان نسبت به سخت بودن سوالات اعتراض میکنند نیز همین موضوع را به آنها میگویند اما نکتهای که وجود دارد این است که دانشآموزان انگیزهای ندارند تا مطالب را بخوانند.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟