پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۷۹۶۵۰
نطق نماینده بوکان در مخالفت با کابینه پیشنهادی پزشکیان:

وفاق ملی منهای کُرد، بلوچ و ترکمن و اهل سنت مگرشدنی است؟ | چرا به همراهی و اعتماد ۱۵ میلیون اهل سنت یک صندلی وزارت نرسید؟

مسعود پزشکیان امروز به مجلس آمد تا از برنامه‌های کلی دولت خود و وزرای پیشنهادی کابینه دفاع کند. کلیدواژه سخنان او «وفاق ملی» و لزوم تشکیل دولت وفاق ملی بود.

پس از سخنان رییس‌جمهور موافقان و مخالفان به قید قرعه‌کشی پای تریبون رفتند و به سخنرانی پرداختند. نطق مخالف قسیم عثمانی اما آنقدر جنجالی بود که سروصداهای زیادی در مجلس به پا کرد. او از عدم به‌کارگیری قومیت‌های مختلف مثل کردها و اهل سنت در سمت‌های کلیدی صحبت کرد و مدعی شد که وقتی این انتقادات را به رییس‌‌جمهور منتقل کرده، پزشکیان گفته:«کردها به من رای ندادند!».

محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان در مجلس با گلایه از عملکرد پزشکیان در توجه به مطالبات اقوام و اهل سنت گفت: «شما مدعی تشکیل دولت وفاق ملی هستید به مخالفان خود در دولت وزارت دادید اما به ۱۵ میلیون اهل سنت کشور، نه یک کرسی وزارت که یک معاونت هم ندادید و در پاسخ به انتقاد من گفتید که ‌«کُردها به من رای ندادند!»

البته مشخص نیست که صحت ادعای عثمانی تا چه میزان قابل استناد است. او در ادامه با بیان اینکه قرار بود صدای بی صدایان باشید و امید را به جامعه برگردانید، ادامه داد: «تصور ما از وعده‌های شما به اقوام و اهل سنت این بود که همچون مقام معظم رهبری که به یک کرد اهل سنت اعتماد کردند و به فرمانده نیروی دریایی رساندند، قرارست عمل کنید اما نکردید.»

عثمانی با تاکید بر اینکه وفاق ملی منهای کُرد، بلوچ و ترکمن و اهل سنت مگرشدنی است اضافه کرد: «مردم به تغییر رای دادند اما ترکیب کابینه نه نشان تغییر که جمع اضداد است، شما به اسم وفاق ملی دولت اشتراکی تشکیل دادید که ثباتی نخواهد داشت و امور کشور را معطل می‌کند.»

عثمانی افزود: ما نمایندگان کرد زبان آبرویمان را برای شما گرو گذاشتیم و اهل سنت و کُردها را به عزم شما به تغییر امیدوار کردیم اما در پی خلف وعده شما شرمنده مردم حوزه‌ انتخابیه‌مان شده‌ایم. 

نطق عثمانی اما با واکنش محمدباقر قالیباف رییس مجلس روبه رو شد. او گفت که بعضی اوقات از تریبون ملی حرف‌هایی به دفاع از قومیت‌ها و مذاهب می زنیم که با دو قطبی‌های جعلی باعث مشکلات بیشتر می‌شود. عثمانی پیش از این نیز قالیباف را به عدم رعایت آیین‌نامه مجلس متهم کرده بود که منجر به ایجاد حاشیه‌هایی در جلسه علنی شده بود.

پس از نطق قسیم عثمانی، چند نماینده در موافقت با او، عملکرد پزشکیان در توجه به استفاده از ظرفیت اهل سنت و اقلیت‌ها را ضعیف قلمداد کردند. تعدادی از نمایندگان موافق نیز در واکنش به این نطق گفتند که مجلس باید به رییس جمهوری زمان بدهد.

تعدادی نیز این سخنان را دامن زدن به دوقطبی‌سازی کاذب در دولت تلقی کردند که می‌تواند به عملکرد دولت لطمه بزند.

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی