جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
کد خبر: ۷۹۷۲۳

چیزی که ترامپ گفت، چیزی که فواد ایزدی ترجمه کرد!

تحریف، تقطیع و دست‌کاری در ترجمه به مثابه ابزاری برای تایید دیدگاه‌های مورد نظر، در میان برخی فعالان و رسانه‌های جریان اصولگرا پدیده پر بسامدی است. در آخرین مورد، «فواد ایزدی»، تحلیلگر سیاسی نزدیک به جبهه پایداری، روز جمعه با انتشار ویدئویی از سخنرانی ترامپ، به نقل از او مدعی شد که اسرائیل به زودی از بین خواهد رفت. مورد حذف‌شده در ترجمه ایزدی اما این است که ترامپ در این سخنرانی تاکید می‌کند که نابودی اسرائیل مشروط به پیروزی «کامالا هریس»، رقیب انتخاباتی او، در انتخابات پیش رو است.

سخنرانی ترامپ در نیوجرسی

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، در سخنرانی خود تاکید می‌کند اسرائیل در صورت رای آوردن دموکرات‌ها نابود می‌شود. او می‌گوید: «ما نباید بگذاریم هیچ‌یک از این اتفاقات (نابودی اسرائیل) رخ دهد، شما باید در نوامبر رای دهید. اگر کامالا برنده شود، تروریست‌ها در جنگی تمام‌عیار تمام تلاششان را می‌کنند که یهودیان را از سرزمین مقدس بیرون کنند». ترامپ در ادامه نیز با حمله به هریس، بر لزوم پیروزی خود در انتخابات پیش‌رو تاکید می‌کند. در واقع، ایزدی با نادیده گرفتن بخشی از صحبت‌های ترامپ، منظور او را کاملا منتقل نکرده و سخنان او را تحریف کرده است.

سخنرانی ترامپ در نیوجرسی

ترامپ پنجشنبه در جریان کارزار انتخاباتی خود، در جمع یهودیان نیوجرسی سخنرانی کرد. در حالی که هریس در واکنش به فضای عمومی آمریکا در مورد لزوم آتش‌بس در غزه صحبت می‌کند، ترامپ تلاش دارد رای طرفداران اسرائیل را به دست بیاورد.

به نظر می‌رسد سخنان ترامپ در میان یهودیان آمریکا نیز بخشی از همین پروژه تبلیغاتی و نشانه قدرت لابی اسرائیل است. ترامپ با ایجاد ترس نسبت به قدرت گرفتن دموکرات‌ها و نابودی اسرائیل، بر حمایت بی‌چون و چرای خود از این رژیم تاکید می‌کند. او پیش از این نیز، مدعی شده بود که اگر رئیس‌جمهور آمریکا بود، حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد.



فواد ایزدی، از چهره‌های حامی گفتمان سعید جلیلی، تلاش کرده با دست بردن در محتوای سخنرانی ترامپ، آن را به نفع خود مصادره کند. این سنت تحریف در میان او و هم‌فکرانش مسبوق به سابقه است؛ مسئله‌ای که به خود این جریان نیز در شناسایی واقعیات آسیب می‌زند.

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی