جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۷۹۸۵۲
گزارش خبرنگار فراز از مجلس

روز دوم؛ درخشش همتی، عراقچی و میدری در صحن بهارستان

روز دوم؛ درخشش همتی، عراقچی و میدری در صحن بهارستان
تب وتاب بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت در صحن مجلس ادامه دارد. هرگز نمی‌بینی که نماینده‌ها همگی بر صندلی‌ها خود نشسته باشند. گعده‌ها، جمع‌های کوچک نماینده‌ها کنار هم، پچ‌پچ کنار صندلی وزرای پیشنهادی که نوبت بررسی برنامه‌های آن‌هاست از صحنه‌های متداول این روز‌های مجلس است.
امیرمحمد حسینی
نویسنده
امیرمحمد حسینی

این‌ها، اما فقط ظاهر ماجراست و آنچه در فضای آشکار پارلمان می‌گذرد. تصمیم‌های اصلی همچنان پشت در‌های کمیسیون‌ها و در جلساتی گرفته می‌شود که علنی نیستند. تا اینجا به نظر می‌رسد بیشتر ۱۹ وزیر پیشنهادی راهی وزارت‌خانه‌ها می‌شوند و فقط چند نفر در لب مرز عدم رای اعتماد قرار دارند.

 

تلاش ناکام پایداری برای تخریب عباس عراقچی

جنجالی‌ترین بخش جلسه امروز بررسی صلاحیت سیدعباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه بود. عزم پایداری‌چی‌ها و نمایندگان تندرو برای تحت‌تاثیر قراردادن نمایندگان جزم بود. امیرحسین ثابتی از صبح تحرک گسترده‌ای در صحن مجلس داشت و با گرفتن نوبت یک نماینده مخالف برای نطق پشت تریبون رفت. او فیلمی تقطیع‌شده نیز از عراقچی در صحن مجلس به نمایش گذاشت. وقتی سخنان او به پایان رسید معدود نمایندگان نزدیک به جریان پایداری برای آنکه نشان دهند در حمایت از او کف زدند. تعدادشان احتمالا به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسید. موضوعی که با تذکر رییس مجلس همراه شد: «در ماه محرم هستیم!». هنگام نطق عراقچی اما فریاد‌های «احسنت» نمایندگان از صدای کف‌زدن عده معدود واضح‌تر و بلندتر به کوش می‌رسید. پس از پایان جلسه بررسی هم مشخص شد که حدود ۱۱۰ نمایندگان برای موافقت با عراقچی ثبت نام کرده بودند و فقط ۵۰ نفر درخواست نطق مخالف با او را داشتند. موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد وزیر پیشن‌های خارجه کار دشواری برای تکیه بر کرسی وزارت ندارد.

 

صعود اتابک و سقوط مالجوارد در فهرست لب مرزی‌ها

فهرست وزرای پیشنهادی در معرض خطر از هفته گذشته تا امروز مرتب جابه‌جا شده است. حالا نام محمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مرز عدم رای اعتماد نزدیک شده است. حتی پیش از آنکه او به صحن مجلس آمده باشد و موافقان و مخالفانش صحبت کرده باشند. هرچند که اتابک تحصیلات مرتبط و کارنامه اجرایی مرتبطی دارد، اما گویا چندان نتوانسته با نمایندگان طیف‌های مختلف ارتباط برقرار کند. نام او در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز چندان مطرح نیست تا همچنان یکی از وزرای پیشنهادی ناشناخته باقی بماند. از سوی دیگر، اما فرزانه صادق مالواجرد، تنها زن کابینه هر روز بخت خود را برای کسب رای اعتماد افزایش می‌دهد. در حالی که در آغاز از عدم توان‌مندی او برای تصدی وزارت بزرگ راه و شهرسازی صحبت بود. محمدرضا ظفرقندی، اما تنها نامی است که از آغاز در کانون هجمه‌های تندرو‌ها قرار داشت و همچنان برای در مرز رای اعتماد قرار دارد. انتقادها به او نیز سیاسی و به دلیل مواضع پیشین اوست.

 

حمایت قاطع از عبدالناصرهمتی

از تیم اقتصادی دولت عبدالناصر همتی و احمد میدری دو چهره شاخص به شمار می‌آیند. همتی به پشتوانه تحصیلات آکادمیک و تجربه اجرایی گزینه‌ای قابل‌قبول در نگاه نمایندگان شناخته شده است.

 

نطقی که صداهای اضافه را در صحن خاموش کرد

درباره احمد میدری، اما همچنان حرف‌وحدیث‌ها در بین برخی نمایندگان وجود دارد و عمده انتقادات نمایندگان تندرو به او همچون ظفرقندی سیاسی است. به همین دلیل هم وقتی نوبت به میدری برای دفاع از برنامه‌هایش رسید او ترجیح داد به ابهام‌ها و پرسش‌های سیاسی پاسخ دهد. میدری گفت که۲۰ سال است در حوزه کار و رفاه اجتماعی در حال پژوهش است و دست کم از ۱۰ سال گذشته تاکنون در مسیر توان‌مند سازی حکومت و جامعه تلاش کرده است. میدری گفت که کانون اندیشه‌اش تجمیع همه نیروهای زیر سایه نظام برای حرکت در مسیر توسعه است و حتی اگر به عنوان وزیر انتخاب نشود باز هم در همین راه قدم برخواهد داشت. در طول نطق بیست دقیقه‌ای او کمتر صدای اضافه‌ای در مجلس وجود داشت تا او هنر سخنوری خود را که احتمالا یادگار دوران نمایندگی‌اش باشد را نیز نشان دهد.

مجلس دو

 

میدری حتی گفت صحبت‌هایش در کمیسیون‌های تخصصی را از ۱۰ سال گذشته در بسترهای مختلف زده. برخی مدعی شده بودند که میدری در کمیسیون‌ها گفته که امروز تحصن مجلس ششم را که در آن شرکت کرده بود اشتباه می‌داند. میدری حالا رای موافق کمیسیون تخصصی اجتماعی را به دست آورده و برخی می‌گویند میدری کف رای اعتماد را در مجلس نیز کسب می‌کند. برخی دیگر، اما دراین‌باره تردید دارند. براساس بند «ه» ماده ۱۱۷ آئین‌نامه مجلس، وزرا در صورتی از مجلس رای اعتماد کسب می‌کنند که بتوانند رای اکثریت مطلق نمایندگان یعنی نصف به علاوه یک را به دست آورند. اگر تعداد نمایندگان حاضر در صحن در روز رای‌گیری ۲۹۰ نفر باشد یعنی هر وزیر پیشنهادی برای گرفتن رای اعتماد به ۱۴۶ رای نیاز دارد.

 

یک جلسه ویژه برای وزیر پیشنهادی نفت؟

چرخش آرای محسن پاک‌نژاد یکی دیگر از بحث‌های داغ امروز مجلس بود. ابتدا گفته شد که وزیر پیشنهادی نفت نتوانسته نظر مثبت اکثر نمایندگان کمیسیون تخصصی انرژی را به خود اختصاص دهد. امروز، اما به درخواست یک چهره ارشد امنیتی کمیسیون انرژی جلسه‌ای دوباره و اضافه با پاک‌نژاد برگزار کرده است. به گفته یکی از اعضای کمیسیون پاک‌نژاد در این جلسه برنامه‌ای جدید ارائه داده که در نظر نمایندگان تغییر ایجاد کرده است. با این همه رای‌گیری دوباره در کمیسیون قانونی نبوده و مشخص نیست که در نهایت در جلسه بررسی در صحن، نظر کمیسیون انرژی درباره او نظر منفی اولیه یا مثبت اعلام خواهد شد.

 

تکاپوی صالحی امیری برای کرسی وزارت

سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی هم همچنان درحال رایزنی‌های گسترده برای گرفتن نشستن بر صندلی وزارت است. او امروز هم در صحن مجلس و در حال گپ‌وگفت با نمایندگان دیده شد. صالحی امیری از جمله‌ای چهره‌هایی است که در حوزه‌های مختلفی مدیریت را تجربه کرده است. او سال ۹۲ نتوانست از مجلس نهم برای وزارت وزرش رای اعتماد بگیرد و پس از آن به ریاست مرکز کتابخانه ملی منصوب شد. او سال ۹۵ برای یک سال وزیر فرهنگ و ارشاد شد و از سال ۹۶ تا پایان دولت روحانی نیز رییس کمیته ملی المپیک بود. صالحی امیری که از آغاز جای پای خود را در نهاد ریاست‌جمهوری نزدیک به پزشکیان باز کرده بود حالا در پی وزارت میراث فرهنگی است، اما نامش در صدر فهرست وزرایی است که احتمال «افتادن» آن‌ها زیاد است.

 

نطق‌های پرسروصدایی که در شلوغی گم می‌شوند

جلسات مجلس از صبح تا هفت شب ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود که این روند تا روز چهارشنبه به رای‌گیری نهایی ختم شود. اما اگر کار بررسی‌ها به پایان نرسد جلسات تمدید خواهد شد. با این همه به نظر نمی‌رسد که این جلسات و نطق‌های پرسروصدای آن عامل تعیین‌کننده در مسیر رای اعتماد وزرای پیشنهادی باشد.  

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی