جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۸۰۰۹۶

روز پنجم، روز رأی‌گیری؛ در بهارستان چه گذشت؟

روز پنجم، روز رأی‌گیری؛ در بهارستان چه گذشت؟
از صبح روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ کار بررسی صلاحیت افراد پیشنهادی برای تصدی وزارتخانه‌های مختلف دولت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و امروز با رای‌گیری از نمایندگان ملت به انتها می‌رسد.

به گزارش فراز در سه روز گذشته صلاحیت وزرای پیشنهادی ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد، امورخارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهادکشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، راه و شهرسازی، صمت، علوم، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نفت در مجلس بررسی شده است.

رای گیری برای کابینه پزشکیلن شروع شد. 

مسعود پزشکیان در آخر نطق دفاع چه گفت؟

 رئیس جمهور در دفاع از ورزای پیشنهادی در صحن علنی مجلس:

آنچه که ما در این برهه از تاریخ به آن نیازمندیم وفاق، وحدت و انسجام داخلی است

قطعاً این وحدت و انسجام معناش این نیست که ما هر کدام از سلایق و دیدگاه‌ها و باورهای خودمان برگردیم وقتی رسید به چشم انداز و سیاست و قانون دیگه نمی‌توانیم سلایق خودمان را آتجا مداخله بدهیم.

آنچه که ما در این برهه از تاریخ به آن نیازمندیم وفاق، وحدت و انسجام داخلی است

قطعاً این وحدت و انسجام معناش این نیست که ما هر کدام از سلایق و دیدگاه‌ها و باورهای خودمان برگردیم وقتی رسید به چشم انداز و سیاست و قانون دیگه نمی‌توانیم سلایق خودمان را آتجا مداخله بدهیم.

وزرای پیشنهادی و همه ما از یک جناح نیستیم ولی چشم‌انداز سیاست‌های کلی و قانون برنامه با هم مشترکیم

عزیزانی که به عنوان کاندید اینجا معرفی شدند از یک جناح و یک دسته و یک گروه نیستند مجموعه‌ای از سلایق نظرها و جناح‌ها هستند اما در یک اصل با هم مشترکیم چشم انداز سیاست‌های کلی و قانون برنامه و متعهدیم آن را اجرا کنیم. به شما قول می دهیم روی این خواهیم ایستاد و حرفی که می‌زنیم پایبندیم وعده می‌دهیم و در روی وعده خودمان خواهیم ایستاد.

حتما با مجلس تعامل خواهیم کرد

با همدیگر پیمان بستیم قول دادیم که با شما تعامل کنیم حتما با شما تعامل خواهیم کرد حتما تلاش خواهیم کرد که با مشورت شما و مشورت کارشناسان و متخصصین برای مملکت در جهت اجرای این قانون تلاش کنیم. وقتی می‌گویم قول می‌دهم و این پیمان را می‌بندم این پیمان دو طرفه است یک طرفه نمی‌تواند پیمان بسته بشود.ما روی این اصول ایستادیم کمک کنید بتوانیم برای این اصول ادامه بدهیم. اجازه بدهیم که سلایق مختلف با هم بتوانیم در آن چشم انداز و چارچوب کار کنیم.

 راه نجات ما وحدت و انسجام و وفاق و همدلی است

اگر شما جدا باشید و ما جدا ما کار خودمان را بکنیم و شما کار خودتان را، من بعید میدونم بتوانیم از این بحران‌ها بیرون بیاییم.

لیست وزرای پیشنهادی را بدون هماهنگی تهیه نکردیم

بنده با تمام وجود با وحدت و انسجام و با وفاق آمدم، می‌خواهم با وحدت جلو برویم می‌خواهم با هماهنگی جلو برویم.

ٰاز هیچی سردر نیارم از بهداشت و درمان سر در میارم اعتماد کنید

از ولایت کوتاه نمی‌آیم. در دانشگاه تهران ببینیند من چه گفتم. همه وزرای راست و چپ قبلی بهداشت ظفرقندی را تائید کردند. در ذهن من ایده‌آل‌هایی برای وزرا بود ولی وقتی دیدم توافق نیست کوتاه آمدم. برای وحدت کوتاه می‌آیم. با سازمان‌های امنیتی برای معرفی این گزینه‌ها توافق کردیم.

صلاحیت من را برای نمایندگی رد کرده بودند؛ در صورتی که با تمام وجودم به انقلاب و رهبری اعتقاد دارم

شما می‌دانید من را برای کاندیدای نمایندگی رد کرده بودند و صلاحیت نداده بودند؟ وقتی نگاه بسته است همین طوری می‌شود.در صورتی که با تمام وجودم به این انقلاب به این مملکت و به رهبری اعتقاد دارم؛ ولی حرف دارم. آقای سیدعباس صالحی قبول نمی‌کرد وارد کابینه شود، این موضوع را به رهبری گفتم ایشان تماس گرفت و فرمودند ایشان به دولت بیایند.رهبر انقلاب گفت وزیر پیشنهادی ارشاد و خانم صادق بیایند.چرا من را وادار می‌کنید چیزهایی را که نباید بگویم، بگویم؛ این کابینه را با هماهنگی کامل با همه و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی معرفی کرده‌ایم.

عراقچی اولین کسی بود که رهبر انقلاب قبول کردند

قبل از اینکه لیست وزرای پیشنهادی را بدهیم رهبر انقلاب عراقچی را قبول کردند و گفتند خوب است.

وزیر پیشنهادی ورزش چه گفت؟

احمد دنیامالی در صحن علنی مجلس:

برنامه من با توجه به منویات رهبر انقلاب، سیاست‌های دکتر پزشکیان و برنامه هفتم تدوین شده است

همکاران محترم می‌خواستم با شما راحت‌تر صحبت کنم و از روی نوشته نخوانم ولی به جهت محدودیت وقت و به جهت اینکه شاید بعضی از مباحث مغفول واقع بشود اجازه می‌خواهم که از روی نوشته بخوانم. از روی نوشته خواندن کار خیلی سختی است. برنامه تدوین شده با توجه به منویات، رهنمودها و سیاست‌های رهبر معظم انقلاب، سیاست و برنامه‌های ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر پزشکیان و بر مبنای ظرفیت‌های قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، قانون برنامه هفتم پیشرفت، قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه، قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات شوراهای عالی ورزش و تربیت بدنی و شورای عالی جوانان و نوجوانان و سایر قوانین مرتبط با حوزه جوانان و ورزش تهیه شده است.

برنامه‌ریزی من برای مدیریت ورزش توجه به راهبرد رهبر انقلاب مبنی بر «ورزش قوی، ایران قوی» است

برنامه‌ریزی اینجانب برای مدیریت حوزه ورزش توجه به راهبرد رهبر معظم انقلاب مبنی بر «ورزش قوی، ایران قوی» می‌باشد؛ به همین لحاظ ضمن برشمردن مسائل جوانان و ورزش کشور برای چالش‌های ورزش، سیاست‌ها و راهبردهای مناسب ارائه خواهم کرد. در ادامه با تکیه بر این فرموده رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم که مسئله جوانان یک مسئله حقیقتاً ملی‌ است و همچنین با عنایت به تعبیر تاریخی ایشان در خصوص جوانان که این قشر فعال و آینده‌ساز کشور را عطیه الهی برای دلسوزان نظام می‌دانند، اجازه می‌خواهم عرایض خود را با محوریت جوانان آغاز کنم.

با مصوبه و سند نمی‌توان مشکل نوجوانان و جوانان را حل کرد

بر این نکته تاکید می‌کنم که وزارت ورزش و جوانان باید فراتر از رویه‌های جاری و معمول عمل کند. اینکه تصویر کنیم با مصوبه و سند می‌توان مشکل نوجوانان و جوانان را حل کرد تصور نادرستی است؛ لذا می‌طلبد که وزارت ورزش و جوانان با پیگیری دقیق و کامل مصوبات شورای عالی نوجوانان و جوانان ستادهای ساماندهی امور جوانان در سطوح ملی استانی و شهرستانی به دستگاهی پیشرو و مسئولیت پذیر در حل مشکلات نوجوانان و جوانان تبدیل شده و ضمن تبدیل به نقطه امید آینده‌سازان جامعه، زمینه افزایش رضایتمندی جوانان مومن و پاک ایران اسلامی را فراهم کند. به همین منظور برنامه‌ای منطبق بر قانون سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی به ویژه برنامه هفتم پیشرفت کشور تهیه شده است.

حضور دختران با حجاب در میادین ورزشی نقشه دشمن برای عفت‌زدایی و ترویج ناامیدی در میان مردم را خنثی می‌کند

اکنون باید بپذیریم که ورزش در نظام بین ‌الملل در شرایط حساس و ویژه‌ای قرار گرفته و حرکت عزتمندانه و کنشگرانه نظام جمهوری اسلامی ایران در این میدان نیازمند هوشیاری شجاعت و خودباوریست که به حمدالله این بصیرت و هوشیاری در جامعه پر افتخار ورزشی ایران به وفور یاد می‌شود. از نشانه‌های این بصیرت می‌توان به حضور دختران عزیزمان با حجاب اسلامی در میادین بزرگ ورزشی اشاره کرد که با حضور مقتدرانه و عزت آفرین خود نقشه پلید دشمن برای عفت زدایی و ترویج ناامیدی در میان مردم را خنثی می‌کنند. این همان تصویری است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان الگوی شایسته زن مسلمان ایرانی یاد می‌کنند و معتقدند که این دست اقدامات روحیه قوی مسلمان ایرانی را به همه جهانیان نشان می‌دهد.

لیست وزرای پیشنهادی را بدون هماهنگی تهیه نکردیم

بنده با تمام وجود با وحدت و انسجام و با وفاق آمدم، می‌خواهم با وحدت جلو برویم می‌خواهم با هماهنگی جلو برویم.

مخالفان وزیر پیشنهادی ورزش چه گفتند؟

مجتبی زارعی، نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش گفت:‌ «بعد از صحبت من درباره وزیر اطلاعات، جریان رسانه‌ای خبیث انگلیس بی‌بی‌سی یک تیتری از قول من درباره وزیر اطلاعات منتشر کرد که گفت زارعی گفته که وزیر اطلاعات شأن خودش را بالاتر از دولت می‌داند و این دروغ بود. این نظر من درباره جناب ظفرقندی و جناب میدری بود نه کسی دیگر. با اینکه رای من نمادین بود و مخالفت من نمادین بود و از هیچکس دعوت نکرده بودم که به وزیر اطلاعات رای منفی بدهد؛ اما به خاطر برخورد با بی‌بی‌سی همان رای نمادین منفی من امروز تبدیل به رای مثبت به جناب خطیب شده است. مثل دولت قبل نشود که کار وزارت جهاد کشاورزی را به دست یک نماینده سپردیم که الان در حال مجازات [دیدن] است».

موافقان وزیر پیشنهادی ورزش چه گفتند؟

صلاحیت و برنامه‌های احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در کمیسیون فرهنگی مجلس تایید شد. 

وزیر پیشنهادی نیرو چه گفت؟

عباس علی آبادی در صحن علنی مجلس:

سلام به تالاب‌های مظلوم کشورم

به همه مردم کشور سلام و تعظیم عرض می‌کنم خاک پای همه شما هستم دست شما را می‌بوسم و دست مریزاد می‌گویم. شهادت می‌دهم که نمایندگان دلسوزی را انتخاب کرده‌اید، شهادت می‌دهم که نمایندگان شما در طول این روز‌ها از بیان خواسته‌های شما کم نگذاشتند و با جدیت خواسته‌های شما بزرگواران را دلسوزانه پیگیری کردند. آفرین بر شما مردم فرهیخته با انتخاب‌هایتان. همین جا از همه شما نمایندگان عزیز برای ارائه نظرات خوب‌تان تشکر می‌کنم و شهادت می‌دهم اگر غنایی در برنامه هست بخش مهمی وابسته به نقطه نظرات این چند روزه شماست.

شاهد مهاجرت نخبگان از صنعت برق به سایر حوزه‌ها هستیم
ما هم معتقدیم تکیه بر منابع دولتی راهی واقع گرایانه برای رسیدن به اهداف بلند برنامه هفتم نیست. اگرچه برادران عزیز ما در سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی و سایر عزیزان به ویژه آقای دکتر عارف که اینجا تشریف دارند و سایر عزیزان دولت باید مساعدت‌های خود برای حل این چالش‌ها را بیش از پیش مصروف دارد و من مطالبه خواهم کرد. به نظر این جانب راه حل در ایجاد جذابیت در محیط کسب و کار حوزه برق است. مطابق بررسی‌ها به نظر می‌رسد انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده که سرمایه‌گذاران قبلی متضرر شوند و سایر سرمایه‌گذارانی که می‌توانستند در این حوزه سرمایه گذاری کنند به دلیل نابسامانی اقتصاد برق پا به این عرصه نگذارند و از حضور مشارکت پرهیز کنند که نتیجه آن وضع حاضر است. از این گذشته متاسفانه ما شاهد مهاجرت نخبگان از این صنعت به سایر حوزه‌ها نیز هستیم که به نظر اینجانب خسارت بزرگتری است.

از مردم سهمیه یارانه برق را به قیمت واقعی می‌خریم
اعتقاد دارم که می‌توانیم مبتنی بر فناوری‌های روز شرایطی را فراهم کنیم که به جای گران فروختن برق به مردم از ایشان سهمیه یارانه برق را به قیمت واقعی بخریم. مردم مخیر می‌باشند که برقشان را مصرف کنند یا به قیمت‌های بین‌المللی یا صنعتی گران بفروشند و به این ترتیب به ارزش واقعی آنچه در اختیار دارند پی ببرند. ما در وزارت نیرو به حول قوه الهی در مقام تنظیم‌گری تلاش خواهیم نمود زیرساخت چنین فرایندی را طراحی و تشکیل دهیم که به مردم اجازه دهند خود مستقیماً از مزایای صرفه جویی در یک بازار رقابتی بهره‌مند شوند. وزارت نیرو از جایگاه واسطه‌گری برای خرید و فروش برق خارج خواهد شد و به جایگاه واقعی سیاست گذاری و نظارتی خود برخواهد گشت تا تولید کننده و مصرف کننده بتوانند با قواعد عادلانه و منصفانه و تدریجی که طراحی می‌شود ظرفیت‌ها و فعالیت‌های خود را تنظیم کند.

بیلان منفی آب کشور معادل سالانه ۶ میلیارد متر مکعب است
در حوزه آب چالش‌های بسیار چالش‌ها بسیار جدی‌تر هستند که در قالب همدلی قابل حل است. بیلان منفی حوزه آب که محصول تغییرات اقلیمی و برخی بی‌توجهی‌هاست باید برطرف شود تا محیط زیست ما را به بهبود و امنیت غذایی تضمین گردد. متاسفانه ما از ذخایر خوردیم ذخایر پایین رفتند، آب وضعیت خوبی ندارد برادران و خواهران به این موضوع عنایت کنید موضوع بسیار مهمی است ما در خطریم که بخش اعظم از منابع سفره‌های زیرزمینی کشور برداشت شده است ادامه این روند امکان‌پذیر نیست و لازم است اقدامات جدی برای رفع ناترازی صورت پذیرد.

مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو چه گفتند؟

گودرزی، نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نیرو گفت: «آیا شما می‌دانید نداشتن آب شرب پایدار برای مردمانی که روی گنج آب ایستاده‌اند یعنی چه؟»
محسن بیگلری نماینده سقز و بانه در مخالفت با وزیر نیرو گفت: «آقای علی‌آبادی! کاش به عنوان وزیر صمت معرفی می‌شدید تا به عنوان موافق صحبت می‌کردم. در این چند دوره اخیر مدیریتی در وزارت نیرو مدیریت درستی در این زمینه نداشته‌ایم و مشکلات جدی برای مردم در این چند سال اخیر به وجود آمده است؛ بنابراین انتخاب فردی که در این وزارتخانه قرار می‌گیرد بسیار حیاتی و برای کشور حائز اهمیت است. باید فرد اصلح سکاندار وزارت نیرو شود. در حال حاضر رئیس جمهور محترم آقای دکتر علی آبادی را برای این امر به مجلس معرفی نمودند، بنده برای شخصیت دکتر علی آبادی احترام ویژه قائلم. ایشان در مبنا فرد موفقی بودند و در وزارت صنعت که حدود یک سال بود کارشان را شروع کرده بودند داشتند خوب پیش می‌رفتند کاش برای همان وزارتخانه معرفی می‌شد. رشته تحصیلی و تجارب آقای علی آبادی با وزارتخانه صمت سنخیت داشت».


موافقان علی آبادی چه گفتند؟

نوروزی، نماینده موافق وزیر پیشنهادیِ نیرو گفت: «آقای علی‌آبادی قول داده چالش‌های آب با کشور‌های همسایه را حل کند».
غلامرضا شریعتی نماینده بهشر در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: «حل چالش‌های اساسی وزارت نیرو نیاز به مدیری لایق، جهادی، متخصص و انقلابی دارد/ آقای علی‌آبادی برای حل مشکلات اطمینان لازم را می‌دهد. همکاران عزیز همگی واقفید که دو چالش مهمی که امروزه در کشور ما با آن مواجهیم کمبود آب و قطع شدن مکرر برق در بخش‌های مختلفی همچون صنایع کشاورزی و مصارف خانگی می‌باشد؛ حل این چالش‌های اساسی فارغ از منابع مالی و تجهیزات تخصصی نیاز به مدیری لایق، جهادی، پرتلاش متخصص و انقلابی داد. آگاهید که جناب آقای دکتر علی آبادی تحصیلات مرتبط با وزارتخانه نیرو را از بهترین دانشگاه کشور ما یعنی دانشگاه تهران و خواجه نصیر طوسی به پایان رسانده و از لحاظ علمی و تخصص به شما نمایندگان ملت شریف ایران برای حل مسائل این وزارتخانه اطمینان لازم را می‌دهد. فارغ از برخورداری از دانش و تخصص لازم، ایشان تجربه قوی در مدیریت ساخت پروژه‌های نیروگاهی و اشراف کافی و اعتماد به نفس لازم برای حل مشکلات این وزارتخانه را داراست».

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی