جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
يکشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۸۰۵۷۴
شهربانو امانی در گفت‌وگو با فراز مطرح کرد

انتخاب استانداران زن، پاسخی به مطالبات تاریخی نیمی از جمعیت کشور است

در تاریخ ایران، تاکنون استاندار زن منصوب نشده است. استانداری یکی از مقامات اجرایی بالاترین سطح در کشور است و در طول سال‌های اخیر، سمت‌های کلیدی مدیریتی بیشتر در دست مردان بوده است.
یگانه شوق الشعراء
نویسنده
یگانه شوق الشعراء

انتخاب استانداران زن، پاسخی به مطالبات تاریخی نیمی از جمعیت کشور است

تلاش‌هایی برای افزایش مشارکت زنان در سطوح بالای مدیریتی و سیاسی انجام شده است، اما هنوز در برخی موارد، مانند استانداری، حضور زنان به‌صورت رسمی محقق نشده است. مسعود پزشکیان در دوران انتخابات خود تأکید کرد: «باور دارم که حضور زنان در سطوح بالای مدیریتی و تصمیم‌گیری، حق آنها و ضرورتی برای پیشرفت کشور است. هدف من افزایش سهم زنان در مناصب مدیریتی کشور بر اساس شایسته‌سالاری و عدالت است. من حق انتخاب شدن زنان در مناصب سیاسی را به رسمیت می‌شناسم و جایگاه امور زنان را در ساختار دولت ارتقا خواهم داد. من به رسمیت شناختن حق انتخاب شدن و تسری شمول رجل سیاسی به زنان را دوشادوش خودشان پیگیری می‌کنم.»
در دولت چهاردهم، برخی از زنان برجسته در مناصب مدیریتی حضور دارند؛ از جمله شینا انصاری، رئیس سازمان محیط زیست، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، زهرا بهروز آذر، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، و فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت.

ضرورت حضور زنان در استانداری‌ها

شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو پیشین شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «فراز» گفت: «استاندار، مدیر عالی دولتی و حاکمیتی در یک استان است. به همین دلیل ارتباط بسیار تنگاتنگی با مردم دارد و حلقه واسط بین مردم و دولت است. از سوی دیگر، استاندار است که می‌تواند مشکلات ریشه‌ای مردم یک استان را حل کند. شهروندان حس آرامش و زندگی بهتر را از عملکرد دولت محلی به دست می‌آورند. دولت چهاردهم دولت وفاق ملی است و اگر رئیس این دولت بخواهد این وفاق را به پایین‌ترین سطح جامعه برساند و نشان دهد که مدیریت نظامی اقتدارگرا به مدیریت اجتماعی خردگرا تغییر می‌یابد، در درجه اول باید این سوال را مطرح کنیم که آیا تنها وظیفه دولت است که وفاق ملی را ایجاد کند؟»


دولت چهاردهم و رویکرد فراگیر

امانی در ادامه گفت: «ما دیدیم که دکتر پزشکیان با دست گشاده و روی گشاده در انتخاب هرم اصلی دولت چهاردهم سعی کرد با تمام محدودیت‌ها نشان دهد که می‌خواهد کشور را بدون تنش، با آرامش و خردگرایی اداره کند. اما آیا نهادهای دیگر نیز این تغییرات را درک کرده‌اند؟ آیا صداوسیما و نهادهای مهم دیگر که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، در مقابل دولت و مردم پاسخگو خواهند بود؟»


نیاز به حضور بیشتر زنان در مناصب استانی

نماینده پیشین ارومیه در دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی گفت: «۳۱ مدیر عالی استانی باید انتخاب شوند. چهار نفر از زنان توانمند کشور در هیئت وزیران حضور دارند. اگر یک‌سوم کرسی‌های استانداری به زنان اختصاص یابد، قطعاً با نگاه مادرانه، مهربانانه و همسو با مردم می‌توانند آرامش، وفاق و اعتماد را به جامعه بازگردانند. همچنین این نوع انتخاب می‌تواند تغییر نگاه و نگرش در مردانی که در پست‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند، به وجود آورد».

ضرورت کاهش تنش‌های اجتماعی

امانی همچنین با اشاره به شرایط سخت بودجه کشور و چالش‌های موجود افزود: «در شرایطی که بودجه کشور با کسری‌های فراوانی روبه‌روست و ابَرچالش‌های زیادی دارد، دولت باید بتواند تنش‌های اجتماعی را کاهش دهد و انتظارات اجتماعی را واقعی‌تر سازد. آستانه تحمل مردم بسیار پایین آمده است و با کوچکترین عملکرد نامناسبی، خشم جامعه فوران می‌کند.»


نگاه مادرانه و مدیریت خردمندانه

او در پایان گفت: «زنان می‌توانند با نگاه مادرانه کشور را مدیریت کنند. آنها با هوشمندی و خردورزی و رفتار حرفه‌ای با مردم، می‌توانند فضای گفت‌وگو را در جامعه ایجاد کنند. در این فضا است که امکان حل و فصل بحران‌ها به وجود می‌آید. تجربه‌های خوبی از فرمانداران و معاونان استاندار داریم. اعتماد بیشتر به زنان، به معنای آرامش و منفعت بیشتر برای جامعه است. انتخاب استانداران زن نه تنها پاسخی به مطالبات تاریخی نیمی از جمعیت کشور است بلکه باعث بهره‌مندی جامعه از مدیریت، درایت و سرمایه انسانی زنان می‌شود».

با توجه به تحولات جدید در دولت چهاردهم و تاکید بر ضرورت وفاق ملی، انتخاب زنان برای مناصب عالی اجرایی می‌تواند نه تنها به تحقق عدالت جنسیتی کمک کند، بلکه به ایجاد آرامش و اعتماد بیشتر در جامعه نیز منجر شود. اکنون زمان آن رسیده است که حضور زنان در استانداری‌ها به عنوان یک ضرورت ملی در دستور کار قرار گیرد.

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی