جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۷۹۸۸۱

در سومین روز جلسه بررسی وزرا چه گذشت؟| این خبر به تدریج تکمیل می شود

در سومین روز جلسه بررسی وزرا چه گذشت؟| این خبر به تدریج تکمیل می شود
سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم صبح امروز (دوشنبه ۲۹ مردادماه) آغاز شد. نمایندگان مجلس از روز شنبه ۲۷ مرداد به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم می‌پردازند.

به گزارش فراز در ابتدا خط مشی و کلیات برنامه دولت چهاردهم مورد رسیدگی قرار گرفت و سپس به تربیت حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی از برنامه‌های خود دفاع کردند. صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

 

نصیرزاده در مجلس از چه دفاع می‌کند؟

وزیر پیشنهادی دفاع در صحن علنی مجلس گفت: «بی‌شک کار ویژه اصلی وزارت دفاع حداکثرسازی تولید قدرت است. کسب قابلیت‌های راهبردی روز آمدسازی تجهیزات و زیرساخت‌ها و افزایش آمادگی نیروهای مسلح و جبهه مقاومت نیازمند ابتکار عمل نوآوری و تحولات متعددی در حوزه پشتوانه دفاعی است. در این راستا شناخت محیط راهبردی و تحلیل وضعیت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در قالب محیط داخلی و بیرونی از الزامات تنظیم برنامه ۴ ساله این وزارتخانه با رویکرد تحول‌آفرینی و پیشرفت همه جانبه در حوزه‌های دفاعی نظامی و امنیتی است. بی‌شک کار ویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار و صیانت از حاکمیت ملی حداکثرسازی تولید قدرت است این کار ویژه اصلی وزارت دفاع است».

امیر نصیرزاده با اشاره به پاسخ نظامی ایران به اسراییل گفت: «پس از عملیات غرور انگیز وعده صادق تلاش برای تقویت بازدارندگی تضعیف شده رژیم صهیونیستی توسط آمریکا آغاز شده است. رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی بیش از گذشته ماهیت نامشروع، تنش زا، غیرانسانی  را به کمک آمریکا به نمایش گذاشته و با ارتکاب انواع جنایت جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین در غزه و ترورهای ناجوانمردانه از خطوط قرمز مخاصمه مستقیم عبور کرده است».

سرتیپ نصیرزاده در ادامه دفاعیاتش از برنامه ارائه‌شده گفت: «هدف نهایی ما رسیدن به بازدارندگی فعال است.این وزارت کار بنا دارد طی ۴ سال آینده کلیه فعالیت‌های خود را در اولویت اول با تکیه بر توانمندی‌های داخلی یعنی جوانان و نخبگان دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت ‌های خصوصی انجام دهد؛ اولویت اول ما بهره‌گیری از اینهاست».

 

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی دفاع

پس از اعلام موافقت کمیسیون‌های امنیت ملی و صنایع و معادن مجلس با «نصیرزاده»، وزیر پیشنهادی دفاع دولت چهاردهم، «یاسر سلیمانی»، نماینده بافت که به عنوان مخالف برنامه‌های وزیر دفاع پشت تریبون حاضر شده بود، گفت: «رأی ما با قاطعیت، آقای نصیرزاده است». سلیمانی در نطق خود خواهان «جواب محکم» به ترور اسماعیل هنیه در تهران شد و گفت: «هر زمانی محکم جواب صهیونیست‌ها را دادیم، جرأت نکردند اقدامی انجام بدهند».

رحیم زارع، دیگر نماینده موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در صحن علنی مجلس گفت: ‌«عصری که در آن زندگی می کنیم عصر ابررقابت است و وزارت دفاع باید به سمت هوش مصنوعی برود. آقای نصیرزاده در مسئولیت‌های گذشتۀ خود همواره برترین و موفق‌ترین فرمانده بودند.»

علی بابایی کارنامی، مخالف وزیر پیشنهادی دفاع: «مجلس امروز حساسیت‌هایی دارد. ما می‌خواهیم پشتیبان نیروهای مسلح باشد». نماینده مردم ساری و میاندورود در ادامه گفت: «مجلس می‌خواهد پشتیبان وزیر دفاعی باشد که مرکز ثقل هماهنگی بین دولت و مجلس و همه تمام ارکان نظام است؛ از این نظر نباید مجلس شانه خالی کند. هوشمندسازی و مردمی سازی دفاع ملی مورد توجه قرار نگرفته است. ما باید از ظرفیت بخش خصوصی مردم استفاده کنیم».

 

موافقان امین‌ حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری 

صباغیان بافقی نماینده ابرکوه و بافق در موافق با صلاحیت و برنامه‌های امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: «نظارت بر بازار وجود ندارد. شما به بازار بروید و بپرسید هیچ کس از نظارت بازار راضی نیست. قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. متخلفین بازار جراتی دارند که نمی‌ترسند. این ضعف‌ها باید اصلاح شود؛ آقای رحیمی! این‌ها بر عهده شماست».

فتح الله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های امین حسین رحیمی گفت: «کسانی را انتخاب کنید که حاضر باشند به خاطر دفاع از نظام و انقلاب هزینه بدهند نه هزینه تراشی بکنند. قطعا مجلس معتقد است جمهوریت اسلامی به ایستگاه آخر رسیده نه می‌تواند رای بدهد و نه چنین شخصیتی می‌تواند به شما کمک کند.نمایندگان معتقداند وزیری که انتخابات سالم کشور را بی ث‌محتوا و مهندسی شده می‌داند نمی‌تواند در کنار مالک برای علی بجنگند و در صفین انقلاب مقابل علی خواهد ایستاد. ما از وزیر چه می‌خواهیم؟ از وزیر می‌خواهیم مسئولیت‌های خود را بشناسد، به صورت آسانسوری رشد نکرده باشد، بلکه پله پله ترقی کرده باشد، مدیریت حکمرانی داشته باشد و آقای رحیمی اکنون به عنوان وزیر دادگستری است و پیشتر مشاور عالی رئیس قوه بوده است و مسئولیت‌های خود را می‌شناسد».

کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس موافقت خود را با رحیمی، وزیر پیشنهادیِ دادگستری اعلام کرد.

 

مخالفان وزیر پیشنهادی دادگستری چه گفتند؟

 فرهاد شهرکی نماینده زابل در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: «آقای عارف! شما اگر به گوشی خود مراجعه کنید در یک ماه اخیر گرم ترین نقطه دنیا و آلوده ترین منطقه دنیا در چند سال اخیر در سیستان بوده است و امروز بیش از ۱۰۰ کیلومتر سرعت باد بوده و مردم نمی توانند از خانه بیرون بیایند. آقای عارف! امروز بیش از ۱۰۰ کشاورز جلوی فرمانداری زابل جمع شدند تا سوخت تراکتور بگیرند؛ لطف کنید به مردم استان سیستان بلوچستان نیز مثل مردم تهران نگاه کنید.چرا از استان‌ ما وزیر معرفی نکردید؟»

 سلمان اسحاقی نماینده قائنات و زیرکوه در مخالفت با صلاحیت و برنامه‌های امین حسین رحیمی، وزیر پیشنهادی دادگستری گقت: «در جایی از فیلم مختار به کسانی که احتکار می‌کنند می‌گوید به خدا قسم اقرار نمی‌کردید که خطای تان سهوی بوده و از سر سودجویی به مردم جفا کرده اید برای شما همان حکمی را صادر می‌کردیم که برای شمر و حرمله و خولی صادر کردم. بازار ما هرگونه قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. درد ما درد تحریم نیست درد سوءمدیریت هاست. بخش تعزیرات بخش بسیار مهمی است که باید به درستی به وظایف خود عمل کند. متولیان امر معیشت و اقتصاد مردم قیمت ۵۰ قلم کالای اساسی مردم را بپرسید. چرا باید گوشت کیلویی ۸۰۰ هزار تومان باشد؟ درد ما تحریم نیست بلکه سازمان تعزیرات شما است».

 حاجی‌دلیگانی، مخالف وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: «چند نقص در برنامه وزیر پیشنهادی دادگستری وجود دارد».

 

وزیر پیشنهادی کشاورزی چه گفت؟

نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی در صحن مجلس گفت:

 بنده با فساد هیچ نسبتی نداشتم و با فساد ستیزی و پاک دستی خدمت کردم

«آشنایی بنده با بخش کشاورزی قدمت بیش از ۳۰ سال دارد، بیشترین آشنایی را با بخش کشاورزی و با تمام وجوه آن دارم. در پاسخ به این پرسش که با بخش آشنایی نداری و احتمالا در لایحه های فساد موجود دچار مشکل شوی؟ تذکر به جایی و به موقعی بود. به عنوان یک روستایی وبهرور، کشاورزی، تحصیلکرده و کارمند، سیاست گذاری در مجلس شورای اسلامی به این حوزه نگاه کردم شاید جز محدود افرادی باشم که این بخش را می‌شناسم و زوایای پیدا دو پنهان را می‌دانم اما سلیقه خدمتیم در وزارتخانه چگونه خواهد بود باید توضیح دهم. معتقدم بخش کشاورزی بخشی است که کسی که می‌خواهد کار کند باید از از سطخ مزرعه و سالن تولید شروع کند دستوراتی که در تهران می‌دهد باید بداند توسط بیش از از چهار میلیون بهره بردار اجرا می‌شود. مزرعه، واحد تولید، کشاورز و رده‌های سازمانی را بشناسد. بنده چهار سال در پست وزیر خدمت کردم مناسبات حکمرانی و سیاسی را از بزرگان یاد گرفته‌ام.

سیاست‌گذاری بنده همان سیاست‌گذاری قوانین بالادستی است

اینکه ارز بدهیم از آمریکای جنوبی دان بیاوریم و به مرغ آرین دهیم تا به فضولات تبدیل کند با این مخالفم. اینکه یک مرغ لاینی را به‌صورت ملی و مال خودمان داشته باشیم موافقم و پیگیری خواهم کرد. سیاست‌گذاری بنده همان سیاست‌گذاری قوانین بالادستی است».

 

 دانش بنیان را در ساختار وزاتخانه نهادینه می‌کنیم

حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و تنوع زیستی مساله است که بر سازگاری بر تغییر اقلیم از طریق استقرار کشاورزی حفاظتی هوشمند به کمک‌گیری از اینترنت اشیاست. در زمینه کنترل فرسایش خاک وضعیت خوبی نداریم باید به طور جدی کارهای مدیریت یکپارچه حوزه آبخیزداری بیولوژیک را با مشارکت جوامع محلی پیش ببریم. توسعه اقتصاد دریا محور یک موضوع مغفول مانده و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است. مرغوب ترین اراضی کشاورزی ما ۳ تا ۵ میلیون است که نوعا در حاشیه شهرها و روستاها قرار دارند اگر از اینها درست حفظ نکنیم باید برای همیشه نسل های ما دست نیاز از نظر امنیت غذایی به بیرون دراز کنند.


موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی

محمد بیات نماینده خمین در موافقت با وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: «آقای نوری قزلجه به خودکفایی پایدار در محصولات کشاورزی اعتقاد دارد».

محمد سبزی نماینده ساوه در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: «اولین شاخص وزیر امین بودن است، وزارت طعمه نیست. مشکل نهاده‌ها، سوخت، ادوات کشاورزی، قیمت محصولات و... چالش‌های پیش روی وزارت کشاورزی است که وزیری کار کشته می‌خواهد. آقای نوری سه دوره در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کشاورزی نقش فعالی داشته است و کشاورز و کشاورز زاده است. از هنرستان تا مدارج عالی، رشته تخصصی آقای نوری کشاورزی بوده است. امید به آینده و غرق نشدن در مسائل حزبی و جناحی را آقای نوری دارد. ارتقای بهره‌وری، ترویج آموزش کشاورزی، اصلاح مجوز‌های کسب و کار کشاورزی و کشاورز محور کردن برنامه‌ها از جمله برنامه‌های آقای نوری است. افزایش پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی و تامین سوخت از جمله چالش‌های پیش رو است. وزارت در دست وزیر امانت است و با شناختی که از آقای نوری قزلجه دارم انسان صادق و امینی است و به پاک دستی مشهور هستند».

سید ابوالحسن مصطفوی غمام نماینده رزن و درگزین در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: «آقای نوری قزلجه مرتبط‌ترین وزیر پیشنهادی در کابینه دولت چهاردهم است».
کمیسیون کشاورزی مجلس موافقت خود را با نوری قزلجه، وزیر پیشنهادیِ کشاورزی اعلام کرد.


مخالفان وزیر پیشنهادی کشاوزری چه گفتند؟

رحمت‌الله نوروزی، از حوزه انتخابیه علی‌آباد کتول خطاب به نوری قزلجه مخالفت خود را اعلام کرد: «شما تابحال وزیر نبودید و کارمند وزارتخانه بودید».

اسماعیل کوثری نماینده تهران در مخالفت وزیر پیشنهادیِ کشاورزی گفت: «همین الان ۱۷۳ نفر برای موافقت با شما ثبت‌نام کردند، پس انتخاب شدید، اما باید مراقب باشید که به سرنوشت چای دبش دچار نشوید. بله شما به کشاورزی مسلط هستید، اما در چند هکتاری که پدرتان به شما داده و کشاورزی کردید».

بخشایش اردستانی نماینده اردستان در مخالفت با وزیر پیشنهادی گفت: «کلام مولا علی باعث پیروزی پزشکیان شد. امیدارم به کلام مولا علی خدشه وارد نشود. در برنامه وزیر پیشنهادی آنچه آمده، همان سنگ بزرگ علامت نزدن است. حداقل یک شاخص به ما بدهند که تا ۴ سال آینده با آن ایشان را مورد بررسی قرار دهیم. اگر پزشکیان این فهرست کابینه را وسط انتخابات ارائه می‌کرد، جلیلی به نفع او از رقابت کنار می‌کشید.»
سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مخالفت با وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: «دولت وفاق ملی به معنای دخالت یک نماینده در نحوه ترکیب کابینه نیست. با خط مشی کلی و اصولی دولت وفاق ملی آقای پزشکیان موافق و از آن حمایت می‌کنم. دولت وفاق ملی به معنای عبور از خط قرمز و دخالت یک نماینده در نحوه ترکیب کابینه نیست، وفاق ملی یعنی تاثیر همه در خدمت مردم. وفاق ملی یعنی توسعه و تعاون عمومی بین مردم، دولت وفاق ملی یعنی چتری تشکیل شود تا وظایف مشخص شده را انجام دهند. ما باید از تخریب و تحقیر پیشگیری کنیم ما برای اتحاد و برادری هزینه دادیم. کاهش مصرف آب را نوشتید، اما به چه روشی این کار را می‌خواهید انجام دهید؟ کشاورزان ما چاه‌هایی با قدمت دارند، اما پروانه ندارند و مسئولان را به جان کشاورز می‌اندازیم و چاه او را پر می‌کنیم. آیا کاهش مصرف آب را با پر کردن چاه و آبیاری قطره‌ای و نوین می‌خواهید انجام دهید؟ اصلا این را در برنامه آورده‌اید؟ ما ۴۰ میلیون هکتار زمین داریم، حدود ۳ میلیون کاشت داریم و بقیه رها شده است. شما می‌خواهید قدر اراضی کشاورزی را بدانید، اما به چه قیمت؟ به قیمت تخریب خانه باغ کشاورزان».

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی