جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ 20 September 2024
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۷۹۹۱۳
گفت‌وگوی فراز با هادی عباسی، معاون وزیر پیشین راه و شهرسازی

تسهیلات بانکی، ابَرچالش وزارت راه و شهرسازی!

هادی عباسی: مسئله اصلی حال حاضر در وزارتخانه راه و شهرسازی موضوع تسهیلات بانکی است. تحقق اعطای تسهیلات بانکی پیامدهایی چون افزایش رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، کاهش تورم و صاحب مسکن شدن مردم را به همراه خواهد داشت.  

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم صبح دیروز، دوشنبه ۲۹ مرداد در بهارستان برگزار شد. نمایندگان مجلس از روز شنبه ۲۷ مرداد به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم پرداخته‌اند.  

از جمله افرادی که صلاحیت‌شان در جلسه دیروز مورد مداقه قرار گرفت، «فرزانه صادق مالواجرد» گزینه مسعود پزشکیان برای تصدی وزارت راه و شهرسازی است.  

صادق مالواجرد معمار و شهرساز ایرانی است که در حوزه‌های مدیریت شهری و سیاست‌گذاری مرتبط با معماری و شهرسازی فعالیت دارد و در کارنامه فعالیت خود مشارکت در پروژه‌های مهم شهری را ثبت کرده است. وی پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در دوره محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم - در این وزارتخانه فعالیت داشته است. او همچنین به عنوان استاد دانشگاه و محقق نیز در رشته‌های مرتبط با معماری و شهرسازی به تدریس و پژوهش پرداخته است.

اگرچه پیشنهاد صادق مالواجرد به عنوان تنها گزینه زن در لیست مسعود پزشکیان بیم و امیدهایی را از جهت نیاز به حضور زنان در امور اجرایی دولت چهاردهم به همراه خود داشته اما وزارت راه و شهرسازی خود درگیر مشکلات بزرگتری است. 

نکته اینجاست که فارغ از اینکه وزیر جدید که باشد، چالش‌های متعددی پیش رو دارد. مساله ساخت یک میلیون مسکن دولتی در سال، عقب‌ماندگی در برنامه‌های مربوط به نوسازی بافت‌فرسوده به میزان ۱۰۰ هزار واحد در سال، سقوط قدرت خرید مسکن، جهش تاریخی اجاره‌بها، ساخت‌وساز در عمیق‌ترین رکود و جریان ملکی (غیرمولد) تورم‌ساز در بازار از جمله ۶ چالش اصلی و فعلی بازار مسکن در شرایط حاضر هستند.

به همین بهانه، فراز با «هادی عباسی» معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم گفتگو کرده است.  

عباسی در توضیح مهمترین چالش حال حاضر وزارت راه و شهرسازی گفت: «مسئله اصلی حال حاضر در وزارتخانه راه و شهرسازی موضوع تسهیلات بانکی است و این که وام نهضت ملی به ۸۰۰ میلیون تومان در جلسه هجدهم شورای عالی مسکن ابلاغ شده است و منتظر ابلاغ بانک مرکزی هستیم.»

او گفت: «اقساط آن را مردم می‌توانند به صورت پلکانی پرداخت کنند بانک‌ها به سهمی که قانون جهش تولید مسکن تعیین کرده (که سهمی ۲۰ درصدی است) پایبند نیستندِ‌در نتیجه مهمترین چالش ما این است که بخش مسکن سهم ۲۰ درصدی خود از تسهیلات را بگیرد که نگرفته است و این مهم صرفا با پیگیری مجلس قابل تحقق است.»  

عباسی گفت: «باید تسهیلات ساخت بدهیم و در چنین شرایطی مردم خودشان مسکن خواهند ساخت. از سوی دیگر تحقق این امر پیامدهایی، چون افزایش رشد اقتصادی، افزایش اشتغال، کاهش تورم و صاحب مسکن شدن مردم را به همراه خواهد داشت.» 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی