پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ 19 September 2024
سه‌شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۸۰۳۸۱

مسلمانان آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری را تحریم می‌کنند؟

مسلمانان آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری را تحریم می‌کنند؟
در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، نقش رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی بیش از پیش پررنگ شده است. این گروه، به ویژه در ایالت‌های سرنوشت‌سازی مثل میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا می‌توانند تاثیر چشمگیری بر نتیجه انتخابات داشته باشند.
نویسنده
زهرا غفوری

کمتر از ۸۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده باقی مانده و رقابت‌ها برای جلب آرای رای‌دهندگان به شدت افزایش یافته است. در این وضعیت، استراتژی‌های انتخاباتی مختلف برای جلب نظر هر گروه جمعیتی به طور گسترده به کار گرفته می‌شود. یکی از گروه‌های هدف در این انتخابات، مسلمانان آمریکایی هستند. در سال‌های اخیر، تاثیرگذاری این گروه به دلیل حوادث و تصمیمات سیاست خارجی در خاورمیانه و تاثیر آن‌ها بر نگرش رای‌دهندگان، به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

اکنون با توجه به استمرار جنگ غزه، مسلمانان آمریکایی بیش از پیش در مرکز توجه قرار دارند. تحلیل‌گران سیاسی در حال بررسی این مسئله هستند که آیا حمایت قاطع «جو بایدن» از اسرائیل می‌تواند بر عملکرد دموکرات‌ها در میان این گروه که عمدتا حامی فلسطین هستند، تاثیر منفی بگذارد یا نه. با توجه به اینکه احتمال دستیابی به آتش‌بس دائمی در غزه تا پیش از انتخابات، خیلی کم به نظر می‌رسد، دموکرات‌ها نگران هستند که می‌توانند حمایت مسلمانان آمریکایی را حفظ کنند یا نه. این گروه‌ها در پیروزی «بایدن» در انتخابات ۲۰۲۰ در ایالت‌های کلیدی نظیر میشیگان نقش بسزایی داشتند.

جنگ غزه، خیانت دموکرات‌ها به مسلمانان

اکنون به دلیل تغییرات به وجود آمده در سیاست‌های خارجی و درگیری‌های جاری در خاورمیانه، نقش مسلمانان آمریکایی در انتخابات ۲۰۲۴ بر نتیجه نهایی انتخابات پررنگ شده و می‌تواند به طور قابل توجهی بر روند رقابت‌ها و استراتژی‌های انتخاباتی احزاب تاثیر بگذارد.

«سلام ال‌مارایتی»، رئیس و یکی از بنیان‌گذاران شورای امور عمومی مسلمانان، در مصاحبه با روزنامه «عرب نیوز» می‌گوید: «زمانی که مسئله جنگ اسرائیل و غزه پیش آمد، چهره واقعی بسیاری از سیاستمداران را مشاهده کردید و متوجه شدید که آن‌ها از همان ابتدا هرگز به ما احترام نمی‌گذاشتند». او افزود: «اکنون احساس خیانت وجود دارد، چرا که سرمایه‌گذاری زیادی روی حزب دموکرات شده بود، به ویژه پس از ریاست‌جمهوری اول ترامپ».

بر اساس گزارش سازمان غیرانتفاعی «ام‌گِیج»، در انتخابات ۲۰۲۰، حدود ۶۵ درصد از رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی در ایالت‌های کلیدی نظیر میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا از «جو بایدن» حمایت کردند؛ حمایتی که کمک ویژه‌ای به پیروزی او کرد. با این حال، بر اساس نظرسنجی مشابهی که در ماه ژوئیه (خرداد-تیر)، اندکی پیش از انصراف «بایدن» از رقابت‌های ۲۰۲۴، انجام شد، تنها ۱۸ درصد از مسلمانان آمریکایی که در سال ۲۰۲۰ به بایدن رای داده بودند، قصد دارند دوباره از او حمایت کنند. اگرچه ممکن است نگرش‌ها از زمان نامزدی معاون رئیس‌جمهور «کامالا هریس» به عنوان نامزد دموکرات‌ها تغییر کرده باشد اما هنوز سوالاتی وجود دارد مبنی بر این که او می‌تواند دوباره حمایت رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی را جلب کند یا نه.

«سلام ال‌مارایتی» دز این باره گفت: «هریس همدلی بیشتری نسبت به بایدن نشان داده است؛ زبان و گفتارش قطعا متفاوت است، اما این تفاوت به معنای تغییر در سیاست‌ها نیست».

نقش پررنگ‌تر اقلیت‌ها در سرنوشت سیاسی آمریکا 

از لحاظ تاریخی، اقلیت‌ها، از جمله مسلمانان آمریکایی، در گذشته نقشی نسبتا حاشیه‌ای در انتخابات این کشور داشتند. این حاشیه‌نشینی عمدتا به دلیل محدودیت‌های مربوط به حق رای و نمایندگی سیاسی بود. با این حال، در چند دهه اخیر شاهد تغییرات قابل توجهی در این زمینه بوده‌ایم. پیشگامانی نظیر «دالیپ سینگ ساند»، اولین هندی-آمریکایی که در سال ۱۹۷۵، موفق به ورود به کنگره شد و «رشیده طلیب»، اولین زن فلسطینی-آمریکایی در کنگره، نماد افزایش نمایندگی سیاسی اقلیت‌ها هستند.

 

شاید مسلمانان آمریکا باعث پیروزی ترامپ در انتخابات شوند/ ثمین بخواند

 

این افزایش نمایندگی به معنای مشارکت بیشتر سیاسی در میان اقلیت‌ها، از جمله مسلمانان آمریکایی است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش «پیو»، کنگره فعلی آمریکا با ۲۵ درصد عضو غیر سفیدپوست و غیر اسپانیایی، از نظر قومیتی متنوع‌ترین کنگره تاریخ این کشور به شمار می‌رود. نتیجه این تغییرات، تاثیرگذاری فزاینده مسلمانان آمریکایی و دیگر اقلیت‌ها در انتخابات بوده است. این تغییرات باعث شده احزاب سیاسی توجه بیشتری به این گروه‌ها داشته باشند.

«عبید حمود»، وکیل لبنانی‌تبار و بنیان‌گذار کمیته «اقدام سیاسی عرب-آمریکایی» که به‌طور خاص بر روی ارتقای مشارکت سیاسی و حقوق مدنی عرب‌_آمریکایی‌ها تمرکز دارد، در گفت‌وگو با روزنامه «عرب نیوز» می‌گوید: «مشارکت اقلیت‌ها در عرصه سیاسی به‌طور معنادار از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ آغاز شده است». او افزود: «این فرایند به طور طبیعی به زمان نیاز دارد و باید به درستی و با دقت انجام شود تا آن‌ها در مقام یک جامعه، همچنان تاثیرگذار باقی بمانند».

 

شاید مسلمانان آمریکا باعث پیروزی ترامپ در انتخابات شوند/ ثمین بخواند

 

«عبید حمود»، به مسائل داخلی و چالش‌های هویتی اشاره می‌کند که به طور تاریخی بر وحدت رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی تاثیر گذاشته‌ است. او تاکید می‌کند که درگیری‌های داخلی، تقسیمات هویتی، انتشار اطلاعات نادرست و ترس طبیعی از عدم مشارکت در جریان اصلی، به‌طور تاریخی موجب تضعیف وحدت رای‌دهندگان مسلمان آمریکایی و کاهش قدرت سیاسی آن‌ها شده است.

نارضایتی تدریجی مسلمانان آمریکایی از سیاست‌ورزی دموکرات‌ها

با این همه، مسلمانان آمریکایی همیشه به‌طور تاریخی با حزب دموکرات همسو بوده‌اند. این هم‌سویی از زمان مشارکت فعال آن‌ها در جنبش حقوق مدنی دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ (تحت رهبری شخصیت‌هایی چون «مالکوم ایکس») آغاز شد. در دهه ۱۹۷۰، با تسهیل قوانین مهاجرت، جوامع مسلمان در ایالات متحده به سرعت گسترش یافتند. این روند در دهه ۱۹۹۰ با انتصاب مسلمانان به سمت‌های کلیدی توسط «بیل کلینتون»، از جمله انتخاب «ام. عثمان صدیق» به عنوان اولین رئیس‌مأموریت مسلمان آمریکایی، و برگزاری جشن‌ اعیاد در کاخ سفید، تقویت شد.

با این حال، حملات ۱۱ سپتامبر و جنگ‌های بعدی در عراق و افغانستان که با ریاست‌جمهوری «جورج بوش» همزمان بود، ناامیدی در میان برخی از رای‌دهندگان مسلمان را بیشتر کرده است. هرچند این ناامیدی سال‌ها ادامه داشت اما انتخاب «باراک اوباما» در سال ۲۰۰۸، امید تازه‌ای به جامعه مسلمانان داد؛ آن‌ها اکنون خوشحال بودند که برای اولین بار یک شهروند آفریقایی-آمریکایی با پیشینه‌ای متفاوت، به ریاست‌جمهوری دست یافته است.

وضعیت در سال‌های اخیر اما پیچیده‌تر شده است. در سال ۲۰۱۶، بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کردند که حضور رای‌دهندگان مسلمان به رکوردی بی‌سابقه خواهد رسید، به‌ویژه به دلیل آنچه «یوسف چحود»، دانشمند سیاسی آمریکایی، به‌عنوان «ترکیبی از ترس و وظیفه مدنی افزایش‌یافته» برای جلوگیری از ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»،  توصیف کرده است.

هرچند «هیلاری کلینتون»، نامزد حزب دموکرات، تقریبا ۷۶ درصد از آرای مسلمانان آمریکایی را به دست آورد اما نظرسنجی پس از انتخابات که «ام‌گِیج» آن را ترتیب داد، تصویری دقیق‌تر از وضعیت موجود ارائه می‌کرد. بسیاری از رای‌دهندگان مسلمان احساس بی‌تفاوتی و نارضایتی می‌کردند؛ احساسی که عمدتا از نیاز به بهبود ثبات اقتصادی، امنیت ملی و دسترسی بهتر به خدمات بهداشتی و آموزشی نشات می‌گرفت، نه تلاش برای جلوگیری از پیروزی «ترامپ».

در پاسخ به این وضعیت، سازمان غیرانتفاعی «ام‌گِیج» در سال ۲۰۲۰ کارزار «یک میلیون رای مسلمان» را راه‌اندازی کرد که موفق به بسیج بیش از یک میلیون رای‌دهنده مسلمان شد. از این تعداد، ۸۶ درصد از «بایدن» حمایت کردند.

از میان این رای‌دهندگان، ۸۶ درصد از «بایدن» حمایت کردند. «بایدن» به دلیل مواضعش در زمینه‌های اشتغال، اقتصاد، بهداشت و حقوق مدنی، به‌ویژه در پی افزایش جرم‌های نفرت‌انگیز و اسلام‌هراسی در دوران ریاست‌جمهوری «ترامپ»، چهره‌ای مثبت داشت. با این حال، این حسن نیت به تدریج کاهش یافته است. «سلام ال‌مارایتی» توضیح داد: «بسیاری از مردم آسیب دیده‌اند، زیرا احساس می‌کردند که حزب دموکرات باید نماینده ارزش‌ها، هنجارها و صدای آن‌ها باشد».

پس از انتخابات ۲۰۲۱، گزارشی توسط  سازمان غیرانتفاعی «ام‌گِیج»، «شورای امور عمومی مسلمانان» و «پژوهش‌ تغییرات» منتشر شد که نشان می‌داد بسیاری از رای‌دهندگان مسلمان، انتظارات بالایی از «بایدن» برای تمرکز بر فلسطین داشتند. این امید‌ها با اصرار بر طرفداری از اسرائیل در جنگ غزه به یاس بدل شد و بسیاری از رای‌دهندگان در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها خود را «غیرمتعهد» نامیدند.

 

مسلمانان آمریکا، جایی میان دو حزب مسلط

در حالی که پایگاه رای حزب دموکرات در میان مسلمانان آمریکایی نسبت به همیشه سست‌تر شده، جمهوری‌خواهان هم نتوانسته‌اند حمایت توجه قابل‌ملاحظه‌ای در میان این جامعه به‌دست آورند. قبل از ۱۱ سپتامبر، بسیاری از مسلمانان آمریکایی با جمهوری‌خواهان بر سر مسائلی مانند ارزش‌های خانوادگی، کارآفرینی و محافظه‌کاری اجتماعی هم‌سو بودند.

با این حال، جنگ‌های دوران «بوش» در عراق و افغانستان و سیاست‌های داخلی که انگار مسلمانان را هدف می‌گرفت، حمایت از این حزب را به شدت کاهش داد. همچنین، ریاست‌جمهوری «ترامپ»، با لحن و سیاست‌های ضد اسلامی خود، رأی‌دهندگان مسلمان آمریکایی را بیش از پیش از این حزب دور کرد.

در ماه مه (اردیبهشت-خرداد)، گروهی از عرب‌های آمریکایی برجسته، از جمله «بشاره بحبح»، بنیان‌گذار کارزار عرب‌های آمریکایی حامی ترامپ، کمیته اقدام سیاسی جدیدی را تحت عنوان «عرب‌های آمریکایی برای آمریکای بهتر» تاسیس کردند. «بحبح» گفت او و دیگر اعضای جامعه اطمینان‌ یافته‌اند که ریاست‌جمهوری دوم «ترامپ» به پایان فوری جنگ غزه منجر می‌شود، هرچند مدرکی برای این ادعا ارائه نکرده است. «عبد حمود» در این زمینه می‌گوید: «جمهوری‌خواهان با استفاده از ایده‌ای مانند «بله، ما هم مانند شما محافظه‌کار هستیم» پیشرفت‌هایی داشتند». او افزود: «آن‌ها در این مسیر در جامعه تا حدی پیشرفت کردند اما نه خیلی زیاد؛ هیچ چیزی به اندازه وضعیت غزه تاثیرگذار نبوده است».

 

شاید مسلمانان آمریکا باعث پیروزی ترامپ در انتخابات شوند/ ثمین بخواند

 

با نزدیک شدن به انتخابات آبان‌ماه، بسیاری از مسلمانان آمریکایی به دنبال نامزد‌های حزب‌های ثالث هستند که ممکن است نمایانگر بهتری برای دیدگاه‌های آن‌ها باشند. «جیل استاین»، نامزد «حزب سبز»، در تلاش است از این احساس استفاده کند و حمایت‌های لازم را جلب کند.

تلاش هریس-والز برای جلب رای اقلیت‌ رو به رشد

با این حال، تغییر در رهبری حزب دموکرات، با انتخاب «کاملا هریس» به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری و «تیم والز» به‌عنوان معاون او، ممکن است وضعیت را عوض کند. تصمیم «هریس» برای به‌کارگیری «نسرین برگزی»، وکیل افغان-آمریکایی، به‌منظور جلب حمایت رای‌دهندگان مسلمان و تمایل او به دیدار با رهبران جنبش «غیرمتعهد» برای بحث در مورد جنگ غزه، مورد استقبال مسلمانان آمریکا قرار گرفته است.

«عبید حمود»، وکیل لبنانی‌تبار و فعال سیاسی، نسبت به انتصاب «نسرین برگزی» به عنوان نماینده جدید امور مسلمانان ابراز تردید کرد. او می‌گوید: «کافی نیست که کسی را فقط به دلیل مسلمان یا عرب بودن منصوب کنیم تا شکاف‌های موجود ترمیم شود». «عبید حمود» افزود: «این مسئله همیشه مهم بوده است. حضور افرادی از میان خودمان، در موقعیت‌های کلیدی ضروری است اما باید عمل افراد را ببینیم».

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که مسلمانان آمریکایی، که تنها ۱ درصد از جمعیت رای‌دهنده را تشکیل می‌دهند، به احتمال زیاد تاثیر قابل توجهی بر نتیجه انتخابات نوامبر نخواهند داشت. «عبید حمود» در این خصوص گفت: «همه چیز به تعداد رای‌دهندگان بستگی دارد. تعداد در ایالت‌های کلیدی نیز مهم است؛ ممکن است اصلا دموکرات‌ها برای پیروزی نیازی به ما نداشته باشند».


شاید مسلمانان آمریکا باعث پیروزی ترامپ در انتخابات شوند/ ثمین بخواند

با این حال، چون در حال حاضر جمعیت مسلمانان در ایالات متحده سریع‌ترین نرخ رشد را نسبت به دیگر گروه‌های مذهبی دارد، تاثیر آن‌ها بر جهت‌گیری سیاست‌های ملی را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

منبع: Arab News

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی