چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ 18 September 2024
يکشنبه ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۸۱۲۴۸

پایتخت، آزموده را آزموده است؟ | تکلیف دوقولو‌های نقی و هما چه شد؟

بر اساس خبر‌های غیررسمی آرش عباسی که نگارش پرحاشیه فیلمنامه فصل ششم پایتخت را برعهده داشت بار دیگر این مسئولیت چالش برانگیز را برعهده گرفته است؛ از سوی دیگر شواهد حاکی‌ست که اسامی بسیاری از حضور در فصل جدید این سریال خط خورده‌اند.

پایتخت، آزموده را آزموده است؟/ تکلیف دوقولو‌های نقی و هما چه شد؟

پس از گذشت ماه‌ها اعلام خبر‌های غیررسمی و شایعه‌هایی که حول محور ساخت فصل جدید سریال پایتخت در فضای مجازی در جریان بود، بار دیگر نشانه‌ای برای طرفداران و علاقمندان به این مجموعه هویدا شد که باعث داغ شدن دوباره اسم این سریال و صحبت در باب آن شد. داستان از این قرار بود که هومن حاجی عبدالهی ابتدا با انتشار یک عکس (شیرینی رنگینک) با هشتگ پایتخت-هفت در توییتر نوشت: «شروع پایتخت ۷ به شیرینی رنگینکیه که بچه‌های پشت صحنه درست کردن» و پس از آن عکسی را در همین فضا منتشر کرد که علاوه بر خودش چهار بازیگر نقش اصلی این سریال محسن تنابنده (نقی)، ریما رامین فر (هما)، احمد مهران فر (ارسطو) و نسرین نصرتی (فهمیه) و آرش عباسی (نویسنده فصل ششم) حضور داشتند. نکته این عکس البته نه حضور بازیگران اصلی که حضور نویسنده‌ای بود که فیلمنامه اش سیلی از حملات، انتقادات و حواشی را متوجه این سریال پرمخاطب کرد و ساخت آن را برای چندین سال به وقفه انداخت.

این درحالی است که نه بازیگران، نه عوامل و نه حتی سیما فیلم به عنوان متولی ساخت این سریال کوچکترین اعلان رسمی و مصاحبه‌ای در این باره انجام نداده و ترجیح می‌دهند با سواری بر موج هشتگ سازی‌های غیررسمی و شیوه‌ای غیرحرفه‌ای جنسی از رپورتاژ را برای این سریال رقم بزنند.

تکلیف دوقولو‌های نقی و هما چه شد؟ بهتاش و پنجعلی کجا هستند؟

سارا و نیکا فرقانی اصل که از اولین سکانس‌های سریال پایتخت به عنوان دو فرزند نقی معمولی و هما سعادت مهمان قاب تلویزیون شده و بزرگ شدنشان را علاوه بر پدر و مادرشان یک ایران شاهد بودند (به دلیل استمرار ساخت این سریال در طول زمان و بزرگ شدن این دو کودک) پس از انتشار عکس‌هایی نامتعارف در صفحات مجازی شان درگیر حاشیه شده و به شکلی ناگفته از این سریال کنار گذاشته شدند. 

از سوی دیگر کاراکتر بهتاش فریبا با بازی بهرام افشاری براساس آنچه خطای نوشتاری فیلمنامه و عدم آشنایی فیلمنامه نویس با فضای تلویزیون قلمداد شد شکلی از رفتار‌های خارج از نرم و غیراخلاقی به گفته منتقدان را ارائه داد که بعید به نظر می‌رسید جایی در فصل بعدی داشته باشد و باز هم به صورت غیررسمی اعلام شد که او هم در این فصل حضور نخواهد داشت و علت آن مشغله و فعالیتش در سایر پروژه‌های سینمایی است. علیرضا خمسه هم که پیشتر به دلیل رفتار‌های تکراری و گفتار‌های کلیشه‌ای کاراکتری خسته کننده به نظر می‌رسید با روایت فوت حضورش در این قصه به پایان رسید و کاراکترش در فصل ششم حذف شد؛ البته گفت و شنود‌های بازهم غیررسمی احتمال حضور وی در فصل هفتم در قالب یک روح را محتمل می‌دانند.

در اخبار غیررسمی و تصاویر تاکنون انتشار یافته خبری از حضور بهبود فریبا با بازی مهران احمدی هم نیست؛ مهران احمدی البته پیش از این هم به دلیل اختلاف نظر‌هایی که با تیم سازنده داشت با این مجموعه قطع رابطه کرده بود و در فصل پنجم شاهد غیبت او بودیم.

بر این اساس مشخص نیست که سریالی که بخشی از شیرینی و هویتش وابسته به کاراکتر‌هایی بود که در طی سالیان ساخته و پرداخته شده بودند و مخاطب به دلیل دنبال کردن سرنوشتشان در قصه پای آن می‌نشست با غیبت آنان چگونه می‌خواهد رضایت را از بینندگان بگیرد.

چرا دوباره قرار است تا عباسی بنویسد؟

پس از انتشار فصل ششم سریال پایتخت موجی از انتقادات نسبت به کاراکترها، رفتارها، دیالوگ‌ها و فضای حاکم بر قصه به راه افتاد. انتقاداتی که رئیس وقت صدا و سیما را به واکنش واداشت

انتقاداتی که تیغ تیز خود را مشخصا به سمت نویسنده فیلمنامه نشانه گرفته بودند؛ آرش عباسی کسی بود که در غیاب خشایار الوند این مسئولیت را برعهده گرفت. مشخصا به دلیل تسلط حرفه‌ای و نیز سابقه همکاری طولانی الوند و تنابنده هرکسی جایگزین الوند می‌شد چالش‌ها و دشواری‌های بسیاری را متحمل می‌شد تا بتواند با مخاطب ثابت این قصه ارتباط برقرار کند، اما موضوع در جایی بدتر شد که عباسی اساسا تجربه‌ای از فیلمنامه نویسی برای تلویزیون نداشت و مخاطب آن را نمی‌شناخت و تا قبل از فصل ششم پایتخت صرفا برای تئاتر نوشته بود. حال شاید این سوال خود مهم باشد که چرا تلویزیون یک مجموعه از آب و گل درآمده با مخاطب بسیار را به دست کسی می‌سپارد که آنچنان که باید برای این مهم تبحر ندارد؟

فصل شش پایتخت انسجام و روایی فصول پیشین را نداشت، ضمن این که کمدی دلنشینی که با کاراکتر‌ها کاملا همخوانی داشت را نداشت و صرفا بر طنز موقعیت تکیه زده بود؛ بر این اساس این قصه، چون حرف درستی برای گفتن نداشت دست به دامان تجربه‌های نوستالژیک شده و با شبیه سازی سکانس‌هایی از فیلمفارسی هایی، چون «قیصر»، «در امتداد شب»، «همسفر» و «ممل آمریکایی» تلاش کرد تا دیده و مطلوب واقع شود که نه تنها نشد که خشم بسیاری را برانگیخت.

حال بار دیگر در تصویری که هومن حاجی عبداللهی از پایتخت ۷ منتشر کرده تصویر آرش عباسی را می‌بینیم و این سوال مهم پیش می‌آید که آیا پایتخت آزموده را دوباره آزموده است؟
 

ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی