شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ 21 September 2024
جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۸۱۴۹۱

رد پای زن مرموز در انفجار پیجرها

رد پای زن مرموز در انفجار پیجرها
«کریستیانا بارسونی-آرچیدی‌آکونو»، ۴۹ ساله، مدیرعامل و مالک شرکت مشاوره‌ای BAC در مجارستان است. او با تبحر در هفت زبان و داشتن دکترای فیزیک ذرات، سابقه فعالیت در امور بشردوستانه در آفریقا و اروپا را در کارنامه خود دارد. آپارتمان او در بوداپست با نقاشی‌های پاستل از چهره‌های برهنه تزئین شده که نشان‌دهنده علاقه او به هنر است. حالا اما نام او به حادثه‌ای مرگبار گره خورده است.

این هفته در لبنان، دستگاه‌های پیجری که مجوز طراحی آن‌ها توسط شرکت بارسونی-آرچیدی‌آکونو گرفته شده بود، منفجر شدند. این حادثه منجر به کشته شدن ۱۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۲ هزار نفر شد. پس از افشای ارتباط شرکت BAC Consulting با تولیدکننده اصلی این پیجرها، یعنی Gold Apollo از تایوان، «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» در گفت‌وگویی با NBC News تأکید کرد که نقشی در ساخت این دستگاه‌ها نداشته است. او گفت: «من فقط واسطه هستم. فکر می‌کنم اشتباه متوجه شده‌اید.»

شخصیتی بی‌ثبات که هرگز یک حرفه ثابت نداشته!

از زمان این اظهار نظر، «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» از انظار عمومی ناپدید شده است. همسایه‌های او می‌گویند که او را ندیده‌اند و او به پیام‌هایی که برای کسب توضیح بیشتر فرستاده شده، پاسخ نداده است. آپارتمان او در یک ساختمان قدیمی در بوداپست است که در روزهای گذشته در ورودی آن باز بود و اکنون بسته شده است. گفت‌وگو با آشنایان و همکاران سابق «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» تصویری از زنی با هوش بالا اما با شغلی پراکنده و بی‌ثبات را ترسیم می‌کند. او در طول مسیر شغلی خود، رزومه خود را جذاب‌تر جلوه داده، اما به نظر می‌رسد هرگز در حرفه‌ای خاص تثبیت نشده است.

یکی از آشنایان او که نخواست نامش فاش شود، درباره شخصیت «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» گفت: «او فردی است که به‌راحتی می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد. او خیرخواه است و بیشتر شبیه کسی است که مدام چیز جدیدی امتحان می‌کند و سریع باور می‌کند و سپس از آن موضوع هیجان‌زده می‌شود.»
در حال حاضر، ابهامات زیادی پیرامون این حادثه و نقش احتمالی شرکت او وجود دارد و تلاش‌ها برای تماس با وی تا این لحظه بی‌نتیجه بوده است.

قلدر و غیرقابل تحمل؟!

«کیلیان کلاینشمیت»، مدیر باسابقه سابق سازمان ملل که در سال ۲۰۱۹ «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» را برای مدیریت برنامه‌ای ۶ ماهه در تونس استخدام کرده بود، او را به‌عنوان مدیری «قلدر» توصیف کرده و گفته که پیش از پایان قراردادش، او را اخراج کرده است. این برنامه که با بودجه هلند اجرا می‌شد، به آموزش لیبیایی‌ها در زمینه‌های هیدروپونیک، فناوری اطلاعات و توسعه کسب‌وکار اختصاص داشت.
«کلاینشمیت» در گفتگو با رویترز گفت: «کریستیانا... فکر می‌کنم این یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات زندگی‌ام بود. از نظر شخصی بسیار وحشتناک بود...در نهایت گفتم که بس است. شاید باید زودتر این کار را انجام می‌دادم. گفتم کافی است و یک ماه زودتر او را به خانه فرستادم.»
از آن زمان، «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» به تماس‌ها و ایمیل‌های رویترز پاسخ نداده و خبرنگار هنگام مراجعه به آدرس شخصی‌اش در مرکز شهر بوداپست، با در بسته مواجه شده است.

اجتماعی یا گوشه‌گیر؟ تاجر یا هنرمند؟

در خانه «بارسونی-آرچیدی‌آکونو»، یک دروازه فلزی بیرونی ورودی کوچکی را محصور کرده است که در آن نقاشی‌های برهنه‌ای با پاستل‌های قرمز و نارنجی به دیوار چسبانده شده‌اند. درِ داخلی که به آپارتمان او منتهی می‌شود، در اولین بازدید خبرنگار نیمه‌باز بود و در بازدید روز بعد، بسته بود. هیچ‌کس به زنگ در پاسخ نداد.
یکی از ساکنان ساختمان که دو سال گذشته در آنجا زندگی کرده، گفت که «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» از قبل ساکن بوده و او را فردی مهربان، نه پرسر و صدا، اما اجتماعی توصیف کرد. او همچنین گفت که بارسونی-آرچیدی‌آکونو در یک باشگاه هنری در بوداپست نقاشی‌هایش را تمرین می‌کرد، اما مسئول این گروه اعلام کرد که او چند سالی است در جلسات شرکت نکرده است. این مسئول افزود که «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» بیشتر به‌نظر می‌رسید که زن تاجر است تا هنرمند، اما رفتاری سرزنده و اجتماعی داشت.
یکی از همکلاسی‌های مدرسه‌اش گفت که «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» در خانواده‌ای با پدری کارگر و مادری خانه‌دار در سانتا وِنِرینا، در نزدیکی کاتانیا در شرق سیسیل، بزرگ شده و دوران دبیرستانش را در آن نزدیکی گذرانده است. او همچنین «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» را به‌عنوان دختری نسبتاً گوشه‌گیر توصیف کرد.

فیزیک‌خوانده‌ای با رزومه‌ اقتصادی یا یک محیط‌زیستی صاحب خیریه؟

در اوایل دهه ۲۰۰۰، «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» دکترای خود را در رشته فیزیک از دانشگاه کالج لندن دریافت کرد. پایان‌نامه او درباره پوزیترون‌ها، ذرات زیر اتمی با جرمی معادل الکترون و بار مثبت، همچنان در وب‌سایت UCL در دسترس است. اما به نظر می‌رسد که او پس از فارغ‌التحصیلی، هیچ‌گاه به دنبال یک حرفه علمی نرفته است.

«آکوس توروک»، فیزیکدان بازنشسته و یکی از استادان او در UCL، به رویترز گفت: «تا جایی که من می‌دانم، او از آن زمان کار علمی نکرده است.»

رزومه‌ای که «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» برای استخدام در کار با «کیلیان کلاینشمیت» ارائه کرده بود، شامل ارجاعاتی به مدرک‌های تحصیلات تکمیلی دیگر در زمینه‌های سیاست و توسعه از مدرسه اقتصاد لندن و مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی بود که رویترز قادر به تأیید آنها نبوده است. او همچنین به توصیف مجموعه‌ای از شغل‌ها در پروژه‌های سازمان‌های غیردولتی در اروپا، آفریقا و خاورمیانه پرداخته است.
در یک رزومه جداگانه در وب‌سایت BAC Consulting، «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» خود را به‌عنوان «عضو هیئت مدیره در مؤسسه زمین‌کودک»، یک خیریه آموزشی و محیط‌زیستی در نیویورک، معرفی کرده است. «دانا گودمن»، مؤسس این گروه، به رویترز گفت که «بارسونی-آرچیدی‌آکونو» هرگز نقشی در این مؤسسه نداشته است.
گودمن افزود: «او دوست یکی از اعضای هیئت مدیره بود و در سال ۲۰۱۸ درباره یک موقعیت شغلی با ما تماس گرفت، اما هرگز به  درخواست او پاسخ داده نشد.»
این رزومه همچنین او را به‌عنوان «مدیر پروژه» سابق در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ توصیف کرده است، جایی که او یک کنفرانس پژوهشی هسته‌ای را سازماندهی کرده بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که سوابق نشان می‌دهد او به مدت هشت ماه در آنجا کارآموز بوده است.
در وب‌سایت BAC Consulting، که به تازگی از دسترس خارج شده، اطلاعات کمی درباره فعالیت واقعی این شرکت در مجارستان ارائه شده بود. آدرس ثبت‌شده آن یک دفتر خدماتی در حومه بوداپست است.

منبع: رویترز
ارسال نظر
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

پیجر همه جا، از اتاق کودک تا میز کافه و رستوران

چه کسانی از پیجر استفاده می‌کنند؟

در گفت‌وگوی فراز با «علی بهشتی نیا»، کارشناس آموزشی بررسی شد

مخاطرات اختصاص ۲۰ درصد از ظرفیت مدارس به اتباع افغانی

زندگی